Voetbalwereld omarmt metaverse in aanloop naar WK

Nu het WK voetbal in Qatar (vanaf 20 november) met rasse schreden nadert, regent het aankondigingen van sponsors en voetbalbonden over allerhande games en NFT’s, digitale verzamelobjecten. “Marketeers zetten de stap naar nieuwe manieren van sociale interactie”, zeggen experts.

Waarom is dit belangrijk?

Sport wordt gezien als een belangrijke katalysator voor het metaversum, het 3D-internet van de toekomst waar nog veel twijfels over bestaan. Een groot sportevenement als het WK is het ideale moment voor grote merken om een en ander uit te testen.

Rode Duivels

Het razend populaire gamingplatform Roblox (58 miljoen actieve spelers) wordt soms omschreven als een metaverse avant la lettre. De gebruikers, vooral 8- tot 16-jarigen, kunnen er zelf en online eigen virtuele werelden bouwen door varianten en extensies van hun favoriete game te maken.

Voortaan zullen er ook de Rode Duivels te vinden zijn. De Belgische voetbalbond en sponsor ING lanceren op Roblox de game DevilTime, die ontworpen is door het Oost-Vlaamse bureau Yondr. "Het

Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Word abonnee en krijg onmiddellijk onbeperkte toegang tot alle artikels. Nu vanaf € 1,99/maand.

Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20