Debat rond Vlaamse premie voor elektrische auto barst helemaal los

Debat rond Vlaamse premie voor elektrische auto barst helemaal los
BYD op het Autosalon van Brussel – Getty Images

Er komt heel wat kritiek op de Vlaamse premie van 5.000 euro voor de aanschaf van een elektrische auto. Maar er gaan ook stemmen op die vinden dat “de subsidie nog ruimer had gekund”.

In het nieuws: Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) kondigde maandag premies voor de particuliere aankoop van elektrische auto’s aan. In 2024 gaat het om 5.000 euro voor een nieuwe wagen en 3.000 euro voor een tweedehandswagen. De premie geldt wel enkel voor elektrische wagens onder de 40.000 euro. De maatregel moet de overgang naar e-auto’s bij particulieren versnellen. De reacties lopen erg uiteen.

“Waarom auto’s subsidiëren, en niet andere mobiliteitsvormen?”

“Het is betreurenswaardig dat deze premie niet van toepassing is op fietsen, steps, bromfietsen of andere nutsvoertuigen. Door deze categorieën niet in aanmerking te nemen, gaat er veel potentieel verloren voor de elektrificatie van alternatieve vervoersvormen”, zegt managing partner Gianni Isella van Volty, een online marktplaats voor e-mobiliteit. Bij milieuorganisaties en mobiliteitsbonden is een gelijkaardig geluid te horen. “Vlaanderen subsidieert weer de files”, klinkt het.

“Dit gaat de prijzen alleen maar opdrijven”

Premies voor elektrische wagens zijn volgens Bond Beter Leefmilieu nog om een andere reden geen goed idee. “Het komt terecht bij mensen die het niet nodig hebben. Of bij de autoverkopers zelf, waardoor de gemiddelde prijs van wagens stijgt”, zegt beleidsmedewerker Naomi Cambien. Als de regering de laagste middenklasse echt wil ondersteunen, dan was steun voor huur-, leasing- en deelformules beter geweest, vindt de BBL.

“Indirecte subsidie aan China”

Het meest cruciale onderdeel van een e-auto is uiteraard de batterij. En laat zowat drie op de vier batterijen uit China komen. “Wat de Vlaamse regering niet ziet, is dat we de Chinese industrie subsidiëren. Een elektrische wagen is in feite een batterij op vier wielen, want de batterij is goed voor 40 procent van de kostprijs”, zegt economieprofessor Rudy Aernoudt (UGent) aan Trends. Bovendien zijn e-auto’s uit China, aangevoerd door BYD, aan een opmars bezig in Europa. En dat tot grote ongerustheid van de Europese autoconstructeurs.

“Strookt niet met Europees beleid”

Econoom Ivan Vande Cloot (Stichting Merito) wijst er fijntjes op dat Europa overweegt om een importheffing in te voeren op gesubsidieerde elektrische wagens uit China. “Met deze Vlaamse subsidie geeft men met de ene hand, terwijl men neemt met de andere”, schrijft hij op carrièreplatform LinkedIn.

“Waarom niet voor bedrijven?”

Oprichter Lex Hermans van Volty noemt het een gemiste kans van de Vlaamse regering dat de subsidie niet geldt voor vennootschappen of ondernemingen. “Momenteel is slechts 20 procent van alle elektrische voertuigen in het bezit van particulieren.” Dat lage enthousiasme was evenwel net een van de argumenten voor de regering-Jambon om doelgericht de particulieren warm te maken voor een e-auto. De achterliggende gedachte is dat vennootschappen en zelfstandigen via fiscale weg al van gunstregimes voor elektrische wagens genieten.

“Het mocht meer zijn”

De autokoepel Febiac stipt aan dat de huidige gemiddelde meerkost van een elektrische wagen ongeveer 10.000 euro bedraagt tegenover een wagen op benzine of diesel. De kloof is met de premie dus nog niet gedicht, besluit de federatie, die uiteraard wel tevreden is met elke steun voor de autoverkoop. Febiac wijst er nog op dat rijden op elektriciteit zowat de helft goedkoper is dan op diesel of benzine. “Als je drie jaar jaarlijks 20.000 kilometer rijdt, ben je na drie jaar beter en goedkoper af met een elektrische wagen.”

(nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.