Vlaamse jongeren dumpen Facebook voor TikTok

Het gebruik van Facebook neemt spectaculair af bij Vlaamse jongeren, zo blijkt uit de jongste Digimeter van onderzoekscentrum Imec. TikTok, twee jaar geleden nog weinig bekend, zit dan weer fors in de lift, wat betekent dat het Chinese internetfenomeen straks een goede startpositie heeft om het rijk van Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) aan te vallen.

Het aantal 16- tot 24-jarigen dat dagelijks Facebook raadpleegt, is teruggevallen tot 53 procent, terwijl dat twee jaar geleden nog 76 procent was. Ook het wekelijkse en maandelijkse gebruik neemt fors af. “Facebook zit in de hoek waar de klappen vallen en lijkt niet meer te beantwoorden aan
de noden van de jongeren”, zegt professor Lieven De Marez (Imec en UGent).

De neergang van Facebook is het spiegelbeeld van de opgang van TikTok. In 2019 waren er nog amper 4 procent dagelijkse gebruikers onder de 16- tot 24-jarigen. Vandaag is dat al 46 procent. Ook de wekelijkse gebruikers zitten over dezelfde periode flink in de lift, van 7 naar 59 procent. “Tiktok lijkt bij de jongeren de hegemonie van de Meta-platformen (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) te doorbreken”, besluit het Digimeter-rapport.

Bij de generatie 25 tot 34 jaar is een gelijkaardige dubbele tendens merkbaar, maar minder uitgesproken. De Vlaamse cijfers bevestigen wat Meta-baas Mark Zuckerberg meermaals verklaarde: “TikTok is een van de meest doeltreffende concurrenten ooit waarmee we geconfronteerd werden.”

Maar Meta hoeft nog niet meteen te wanhopen, want over alle leeftijden heen gebruiken nog steeds 82 procent van de Vlamingen dagelijks een Meta-app. Bij de jongste generaties houdt Instagram goed stand tegen het geweld van TikTok en bovendien daalt de populariteit van TikTok pijlsnel bij de oudere generaties, waardoor over alle leeftijden heen slechts 16 procent TikTok dagelijks gebruikt.

bron: Imec Digimeter

Meer dan 1 uur per dag

De zorgen van Zuckerberg hebben meer met de lange termijn te maken. De jongeren van vandaag zijn de ouderen van morgen. Als ze trouw blijven aan TikTok, zit Meta met een huizenhoog probleem. Een actieve Vlaamse gebruiker van TikTok spendeert liefst 67 minuten per dag op de app, terwijl geen enkel ander sociaal medium een gemiddelde schermtijd van meer dan een half uur per dag vertoont.

De Digimeter-onderzoekers zeggen dat TikTok door dat intense gebruik ook een concurrent voor de tv-zenders en streamingdiensten wordt. “Bij de meeste sociale media worden heel veel korte gebruiksmomenten per dag genoteerd. Bij TikTok zien we een pak minder, maar qua duur veel langere gebruiksmomenten. Zo vertoont TikTok een patroon dat veel dichter in de buurt komt van bijvoorbeeld YouTube of Netflix.”

De Marez: “Eigenlijk kunnen we stellen dat TikTok een zender is geworden, en een grote concurrent voor klassieke mediabedrijven.”

(am)


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.