Een paar dagen voor de officiële lancering van de Vision Pro onthulde Meta zijn volgende VR-headset, de Quest 3, enkele maanden voor de daadwerkelijke release. Het is moeilijk om dit niet te zien als een strategie van Zuckerberg om Apple voor te zijn. Was dat wel nodig? Vreemd genoeg kan de Vision Pro Meta net helpen om meer VR-brillen aan de man te brengen.
Dankzij zijn populariteit en eerdere successen werd de intrede van Apple op de markt voor mixed reality-headsets door velen gezien als een keerpunt. En velen geloven dat de Vision Pro een succes zal worden, want Apple is een kampioen in consumenten producten te laten kopen waarvan ze niet dachten dat ze die nodig hadden of wilden hebben.
- “Ondanks het prijskaartje (3.499 dollar) zullen veel mensen de Vision Pro kopen omdat het een Apple-product is”, liet een voormalige medewerker van Meta aan Bloomberg weten.
- De technologie achter de headset is bovendien zeer geavanceerd. En de eerste reacties zijn positief. Velen zijn daarom optimistisch over de uiteindelijke versie, die begin volgend jaar wordt uitgebracht.

Een buitenkansje voor Meta
Al reageert niet iedereen even enthousiast op de lancering van de AR/VR-headset van Apple. Sommigen stellen zich de vraag hoe nuttig die bril is. Anderen hekelen dan weer het stevige prijskaartje. Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, is evenmin onder de indruk van het toestel. Volgens de miljardair weerspiegelt het toestel het verschil tussen de “waarden en visie” van Apple en Meta. “Wij gaan voor toegankelijkheid en betaalbaarheid,” reageerde hij vorige week. Desalniettemin kan het toestel van Apple Meta helpen om zelf meer VR-brillen te verkopen. Hoe?
- Het nieuwste model, de Quest 3, die deze herfst uitkomt, zal 7 keer minder kosten dan de Vision Pro.
- Voorts worden de headsets van Meta geleverd met controllers. Dat is niet het geval bij die van Apple. Gamers, die gewend zijn van een controller in hun handen te hebben, zullen daardoor waarschijnlijk de voorkeur geven aan de headset van Zuckerberg.
- Bovendien benadrukt Meta dat het een sociale beleving wil creëren met de Quest 3, terwijl de Vision Pro meer gericht is op meer solitair gebruik. “In elke demo die ze toonden, zagen we een persoon die alleen op een bank zat. Dat is één visie van wat de toekomst van het computergebruik kan zijn, maar het is niet mijn visie”, aldus Zuckerberg.

Een nieuwe rivaliteit
De gunstige effecten van de Vision Pro op de verkoop van Meta’s headsets zouden echter beperkt kunnen zijn in de tijd. Naarmate mixed reality populairder wordt, zal er meer vraag zijn naar geavanceerdere en duurdere accessoires. Bovendien is het niet uitgesloten dat Apple snel een meer betaalbare versie van zijn headset lanceert, juist om een breder publiek te bereiken.
In de tussentijd moet Meta het niet te rustig aan doen, want de technologische hoogstandjes van Apple kunnen op termijn schadelijk zijn voor het bedrijf of het in elk geval wat kritiek opleveren, vooral van de investeerders.
Eén ding is zeker: de relatie tussen Meta en Apple zal onder druk blijven staan nu ze rivalen zijn op de markt van AR/VR-headsets.
(ns)