Visa wil AI-agenten inzetten om consumentenuitgaven en -info volledig te beheren


Key takeaways

  • Visa werkt samen met toonaangevende AI-chatbotontwikkelaars, waaronder Anthropic, Microsoft, OpenAI, Perplexity, Mistral, IBM, Stripe en Samsung, om hun systemen te integreren met het betaalnetwerk.
  • De samenwerking is erop gericht om consumenten in staat te stellen om taken als budgetteren en winkelen uit te besteden aan AI-agenten.
  • Gebruikers zullen bestedingslimieten en voorkeuren instellen waardoor AI-agenten autonoom naar producten kunnen zoeken en aankopen kunnen afronden.

Visa werkt samen met toonaangevende chatbotontwikkelaars op het gebied van artificiële intelligentie om hun systemen te integreren met het betaalnetwerk van Visa. Dit partnerschap is bedoeld om consumenten in staat te stellen taken zoals budgetteren en winkelen uit te besteden aan AI-agenten.

Gebruikers zullen voorkeuren en bestedingslimieten instellen, waardoor AI-agenten autonoom naar producten kunnen zoeken en aankopen kunnen doen. Partnerbedrijven zijn onder andere Anthropic, Microsoft, OpenAI, Perplexity, Mistral, IBM, Stripe en Samsung. Er zijn al proefprojecten gestart en bredere beschikbaarheid wordt volgend jaar verwacht.

Revolutie in winkelen

Visa gelooft dat dit initiatief een revolutie teweeg kan brengen in het winkelen, vergelijkbaar met de impact van e-commerce. Het bedrijf heeft nauw samengewerkt met AI-ontwikkelaars om technische uitdagingen te overwinnen, zodat de weg vrij is voor de adoptie door de consument.

Het partnerschap is ook gunstig voor opkomende AI-bedrijven, omdat het hun concurrentiepositie kan versterken ten opzichte van techgiganten zoals Amazon en Google, die hun eigen AI-agenten ontwikkelen. De betrokkenheid van Visa biedt cruciale ondersteuning en toegang tot haar uitgebreide betalingsnetwerk.

Technische details

De huidige “agentic” AI-technologie is veelbelovend op gebieden zoals het ontdekken van producten, maar heeft moeite met het voltooien van transacties. AI-agenten hebben vaak menselijke tussenkomst nodig om aankopen af te ronden. Visa ziet zichzelf als een belangrijke facilitator, die veilige en vertrouwde toegang biedt aan AI-agenten om namens gebruikers betalingen te doen.

Dit initiatief volgt op Visa’s recente wijzigingen in de werking van creditcards en debetkaarten, waarbij de nadruk ligt op digitale betalingssystemen. Vergelijkbare verificatieprocessen die gebruikt worden in mobiele portemonnees zoals Apple Pay zullen AI-agenten machtigen om namens een klant te handelen. Dit systeem garandeert legitimiteit en gaat in op zorgen over beveiliging en geschillenbeslechting.

AI om alledaagse taken af te handelen

Visa ziet AI-agenten alledaagse taken afhandelen, zoals boodschappen doen of reizen boeken, terwijl mensen de controle houden over complexere of leukere aankoopervaringen. Bestedingslimieten en toestemmingsmechanismen voor gebruikers zijn van cruciaal belang om de risico’s op creditcardschulden te beperken.

AI-ontwikkelaars vinden de samenwerking aantrekkelijk omdat Visa toegang heeft tot waardevolle transactiegegevens, die gepersonaliseerde aanbevelingen en productsuggesties kunnen verbeteren. Perplexity maakt bijvoorbeeld gebruik van de aankoopgeschiedenis om de voorkeuren van gebruikers te begrijpen en zijn antwoorden daarop af te stemmen. De samenwerking tussen Visa en AI-ontwikkelaars betekent een belangrijke stap in de richting van het transformeren van de toekomst van winkelen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.