KBC lanceert ‘KBC Coin’ en rolt virtuele assistente Kate ook uit in de bankkantoren

Bank-verzekeraar KBC plant een eigen digitale munt, een ‘KBC Coin’. Met die munt kan KBC bijvoorbeeld de loyale klanten financieel compenseren. Dat maakte de bank vrijdag bekend bij een presentatie over de eerste maanden van ‘Kate’, de virtuele assistente in de bankapp.

‘Deze munt kan in eerste instantie verdiend worden door loyale klanten en besteed worden aan extra diensten’, klinkt het. De munt zal in een gesloten systeem zitten. ‘Het is een ‘closed loop’ currency‘. Het is dus geen munt zoals de euro waarmee je de wereld rond kan en overal betalingen doen’, legt CEO Johan Thijs uit. ‘Het is een digitale munt die we gebruiken in een bepaalde omgeving, bijvoorbeeld de klantenomgeving.’

De munt kan dienen om de loyaliteit van de klanten te belonen. Die zou dan bijvoorbeeld met de KBC Coin de franchise na een ongeval kunnen betalen, of een reisverzekering kopen. Andere piste is om voor het eigen personeel een deel van de bonussen beslist door de overheid (consumptiecheques, nvdr) uit te keren via de KBC Coin.

KBC benadrukt daarbij dat het niet om bitcoins of gelijkaardige uiterst volatiele cryptomunten gaat.

Digitale assistente

In november rolde KBC Kate uit. Een half jaar later laat de bank weten dat ze ook een rol zal spelen in de bankkantoren. ‘De kantoren blijven nog altijd een zeer belangrijke rol spelen voor one klanten’, aldus Erik Luts,  de chief innovation officer van KBC. ‘Kate is geen vervanger voor ons kantorennet.’ De met artificial intelligence gevoede persoonlijke assistente zal niet alleen diensten naar de klanten toe leveren, maar ze zal ‘ook de werking in het kantorennet zeer ingrijpend veranderen’, aldus Luts.

De toepassing kan op termijn bijvoorbeeld de agenda opstellen van een medewerker, een volledig dossier voorbereiden voorafgaand aan een gesprek met de klant of nog na afloop van het gesprek zelf het overeengekomen contract doorsturen naar de klant. Kate zal volgens CEO Johan Thijs de klant ‘ontzorgen’ en de facto hetzelfde doen voor de medewerkers.

‘Het voordeel van Kate is dat ze nooit ziek wordt, ze is er 24 op 7 en ze heeft een gigantisch verstand, niets gaat verloren. En omdat ze artificieel intelligent is, kan ze alles samenbrengen’, klonk het in een filmpje tijdens de presentatie. Hij verwacht een heel grote meerwaarde. Een deel van het project zal al voor eind dit jaar ingevoerd worden, met de eerste toepassingen in augustus, en tegen 2023 moet het rond zijn.

Meer