Virtual Reality-bedrijven krijgen een boost door het leven in lockdown

Nu iedereen het zowat gewend is om aankondigingen te doen via Zoom en Skyperitief bijna in Van Dale mag, wrijft een andere industrie zich in de handen. VR zou door de coronacrisis eindelijk aan zijn moment kunnen komen.

Virtual Reality, het is nooit echt meer dan een gadget geworden, maar de coronacrisis zou daar verandering in kunnen brengen. Tenminste, dat tonen de cijfers van enkele Amerikaanse bedrijven.

Duur

Een goede VR-set kost nog steeds bijna duizend euro. Het mag dus niet verbazen dat ze niet in elk huishouden te vinden zijn. Maar door de coronacrisis en bijbehorende lockdown slaat de verveling toe. Iets meer mensen zijn dan ook geneigd om toch de dure aanschaf te doen.

Het is ook meteen duidelijk waarom VR aantrekkelijk wordt. Samen met de kinderen naar de speeltuin kan niet. Maar met VR kunnen ze wel samen een spel spelen. De kermis in het dorp is afgeschaft, maar een virtual arcade kan u wel in.

Nieuw businessmodel

Daarnaast komt er nu ook een nieuwe businessmodel op gang. Kopen hoeft niet meer, huren kan ook. De Amerikaan Kenneth Dunning organiseert in het dagelijkse leven teambuildings. Tijdens de lockdown is dat onmogelijk. Maar met een Facebook Oculus kunnen er wel groepsactiviteiten georganiseerd worden.

Voor 35 dollar per dag kan u bij Dunning dus wel degelijk nog op groepsuitstap. De headsets worden thuisbezorgd en opgehaald. Bedrijven doen het niet, maar gezinnen vragen wel naar extra entertainment. Zijn verhuur aan individuele klanten is dan ook verzevenvoudigd.

Hetzelfde verhaal is te horen bij Alex Gerasimov, de eigenaar van VR Zone DC. Normaal gaat u naar zijn bedrijf om er VR-games te spelen. Die zaak is echter tijdelijk gesloten door de maatregelen. Een nieuw verhuurmodel drong zich op.

Voor 299 dollar levert Gerasimov de benodigdheden af, samen met maskers en alcoholdoekjes voor achteraf. Via videochat wordt de set-up gedaan. Er is zelfs een party package, voor op anderhalve meter afstand, welteverstaan.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.