Vingerafdrukken op identiteitskaart voor minderjarigen is ‘serieus privacyprobleem’

Volgende week zijn ze er: de eerste identiteitskaarten met een vingerafdruk. Er blijven nu toch nog vragen over de bescherming van de privacy van kinderen, want ook zij krijgen een identiteitskaart.

In Lokeren gaat volgende de eerste ‘nieuwe’ identiteitskaart over de toonbank. Die voldoet aan nieuw internationale veiligheidsregels. Het nieuwe e-id heeft nieuwe kleuren en de foto staat links op de kaart.

Uitrol nog niet voor direct

Maar daar gaat de commotie dus niet over. Want op de nieuwe identiteitskaarten zullen ook de omstreden vingerafdrukken staan. Dat is een maatregel die al in 2016 werd goedgekeurd, maar de praktische kant bleek moeilijker. Nu wordt de nieuwe kaart getest in 25 gemeenten. Als dat goed loopt, volgt een uitrol naar het hele land.

De goedkeuring van de maatregel kwam er ondanks een negatief advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Ook privacy-expert Matthias Dobbelaere-Welvaert diende met zijn vereniging ‘Ministry of Privacy’ een klacht in bij het Grondwettelijk Hof. Die uitspraak volgt nog.

Kinderen

Dobbelaere-Welvaert is dan ook niet onder de indruk van de start. ‘Ze gaan het nog even feestelijk inzetten ook. Schaam jullie, blinde politici’, klinkt het op Twitter. Dat ook minderjarigen, een extra kwetsbare groep, hun vingerafdrukken moeten afgeven, terwijl er geen garanties over de privacy of bewaring zijn gegeven, stoot hem voor het hoofd.

Ook de KU Leuven gaf trouwens een negatief advies aan de overheid. Zij vond dat er te veel vragen overbleven over de veilige implementatie van de maatregel. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is daar toen echter niet op ingegaan.

‘Een aantal dingen die opportuun waren, hebben we meegenomen. Van het meeste zagen we de noodzaak echter niet om er iets mee te doen. We waren niet overtuigd van de argumenten’, zegt woordvoerder Pieter Grouwels daarover aan HLN.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.