Een nieuwe uitdager op het racecircuit: wie is de Vietnamese autoconstructeur die Volkswagen en Ford inhaalt op de beurs?

Een nieuwe uitdager op het racecircuit: wie is de Vietnamese autoconstructeur die Volkswagen en Ford inhaalt op de beurs?
Le premier chargement de VF8 de VinFast juste avant son départ pour les États-Unis.  Photographer: Linh Pham/Bloomberg via Getty Images

De race naar grootschalige elektrificatie van de auto-industrie heeft de kaarten op een zeer radicale manier herschikt, vergelijkbaar met de grote explosie in de sector in de jaren 1920. Nieuwe spelers verschijnen in de achteruitkijkspiegels van de oude motorreuzen, en soms halen ze hen zelfs in met hoge snelheid.

Op de beurs

VinFast is hier zo goed als onbekend, maar het is toch een van de grootste autofabrikanten in Vietnam. Opgericht in 2018, behoort dit bedrijf tot de Vingroup-groep, actief in de bouw- en vastgoedsector. VinFast wordt nog steeds persoonlijk geleid door Phạm Nhật Vượng, de rijkste man in Vietnam, en heeft zojuist haar eerste stappen op de beurs gezet na een fusie met het overnamebedrijf Black Spade Acquisition Co, meldt CNN. En dit is een groot succes.

  • De aandelen van het nieuwe gecombineerde bedrijf zijn op de eerste handelsdag dinsdag met 270% procent gestegen op Nasdaq. Ze openden op 22 dollar, wat meer dan het dubbele is van de oorspronkelijke prijs van 10 dollar, en sloten op 37 dollar. Niet slecht voor één dag.
  • De marktkapitalisatie van VinFast is daardoor 85 miljard dolalr. Ter vergelijking, Volkswagen heeft een waarde van 69,7 miljard en Ford 48 miljard dollar.
  • Het handelsvolume blijft echter laag: Phạm Nhật Vượng bezit nog steeds 99 dollar van de aandelen van zijn autobedrijf in zijn portefeuille.

In de garage

Het bedrijf, gevestigd in Hanoi, is het eerste in het land dat zijn voertuigen op de internationale markt heeft gelanceerd en tevens het eerste dat zich richt op elektrische auto’s en scooters.

  • VinFast heeft zich tot doel gesteld om dit jaar 50.000 elektrische auto’s te verkopen. Dat zou waarschijnlijk een optimistische doelstelling zijn: het bedrijf heeft er “slechts” 16.000 verkocht tussen januari en augustus, meldt persbureau Reuters. Dit is aanzienlijk weinig, vooral als je bedenkt dat hun fabriek in Hanoi in staat is om 250.000 auto’s per jaar te produceren.
  • Desondanks heeft het bedrijf uitbreidingsplannen: ze hebben een eerste model op de Amerikaanse markt gebracht, de VF8. Dit is een elektrische SUV die duidelijk mikt op het luxe segment, met een interieur vol technologie. Afhankelijk van het model heeft de auto een vermogen van 353 of 408 pk en een geadverteerde autonomie van 420 tot 470 km.
  • VinFast zou naar verwachting zijn eerste Amerikaanse fabriek in 2025 openen, waarvan de bouw begonnen is in juli van vorig jaar in North Carolina. Deze fabriek zou uiteindelijk 150.000 voertuigen per jaar moeten produceren. Het is echter nog de vraag of ze deze ook daadwerkelijk kunnen verkopen. VinFast heeft maar liefst 122 showrooms in de VS geopend om dit te bewerkstelligen, maar tot nu toe zijn er slechts 137 VF8-modellen verkocht.

(evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.