Key Takeaways
- De groei van de Chinese automarkt vertraagde van 18,6 procent in juni naar 6,9 procent in juli, deels door een zwakkere vraag naar hybride voertuigen.
- Vooruitgang in accutechnologie en oplaadinfrastructuur heeft de voorkeur van de consument verlegd naar puur elektrische voertuigen.
- Fabrikanten van elektrische voertuigen, zoals Leapmotor en Xpeng, profiteerden van de markttrend, terwijl bedrijven die afhankelijk zijn van hybride voertuigen, zoals BYD, tegenwind ondervonden van de lagere autoverkopen in China.
De Chinese automarkt kende een vertraging in juli, met een verkoop die met 6,9 procent steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 1,85 miljoen voertuigen. Dit groeipercentage is een aanzienlijke daling ten opzichte van de stijging van 18,6 procent in juni. Deze vertraging is gedeeltelijk te wijten aan de lagere vraag naar hybride voertuigen.
Terwijl de verkoop van nieuwe energievoertuigen, waaronder zowel puur elektrische als plug-in hybride modellen vallen, voor de vijfde maand op rij benzineauto’s bleef overtreffen, vertraagde de groei van 29,7 procent in juni tot 12 procent. Deze matiging houdt verband met de vooruitgang in batterijtechnologie en oplaadinfrastructuur, die de bezorgdheid van de consument over de beperkte actieradius van puur elektrische voertuigen wegneemt. Als gevolg hiervan daalde de vraag naar hybride voertuigen, met een gecombineerde verkoop van plug-in hybride voertuigen en voertuigen met groot bereik die met 3,6 procent daalde ten opzichte van vorig jaar.
Strengere regelgeving
Deze verschuiving in consumentenvoorkeuren is gunstig geweest voor EV-fabrikanten zoals Leapmotor, Xiaomi en Xpeng, die allemaal recordverkopen hebben geboekt in juli. Daarentegen hadden bedrijven zoals BYD en Li Auto, die voor een groot deel van hun omzet en winst afhankelijk waren van hybride modellen, te kampen met tegenwind.
BYD had te kampen met de derde opeenvolgende maand van dalende autoverkopen in China in juli, met een daling van 12 procent op jaarbasis. Het marktaandeel in het NEV-segment daalde ook, van 35,4 procent een jaar geleden naar 27,8 procent. De wereldwijde leveringen van BYD stegen vorige maand echter licht, dankzij een toename van leveringen overzee, die goed waren voor meer dan 20 procent van de totale verkoop.
De vertraging op de Chinese automarkt valt samen met de invoering van strengere regelgeving om de prijzenoorlog tussen de belangrijkste autofabrikanten te beteugelen. Deze regelgevende maatregelen lijken de uiteenlopende prestaties van de autofabrikanten op de Chinese markt te beïnvloeden. Intense prijsconcurrentie tussen autofabrikanten heeft de autoriteiten ertoe aangezet om strengere regels in te voeren in een poging om de situatie te matigen. (jv)

