Vermindert het gebruik van AI-chatbots zoals ChatGPT ons denkvermogen?


Key takeaways

  • Vertrouwen op AI-chatbots voor taken zoals schrijven of analyseren kan de hersenactiviteit die gepaard gaat met cognitieve verwerking verminderen en het leren belemmeren.
  • Te veel vertrouwen op AI-tools kan de inspanning voor kritisch denken verminderen, waardoor probleemoplossende vaardigheden op de lange termijn in gevaar kunnen komen.
  • Overmatig gebruik van AI in het onderwijs leidt tot bezorgdheid dat leerlingen te afhankelijk worden van technologie.

De groeiende populariteit van AI-chatbots zoals ChatGPT heeft geleid tot bezorgdheid onder deskundigen over hun mogelijke invloed op onze cognitieve vaardigheden. Sommigen vrezen dat het vertrouwen op die tools voor taken zoals het schrijven van essays, gegevensanalyse of zelfs proeflezen kan leiden tot een afname van kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden, vertellen ze tegen de BBC.

Mogelijke achteruitgang in cognitieve vaardigheden

Onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) toonde aan dat mensen die ChatGPT gebruikten om essays te schrijven minder hersenactiviteit hadden in gebieden die geassocieerd zijn met cognitieve verwerking, vergeleken met mensen die zelfstandig essays schreven. Ze hadden ook moeite om de informatie in hun door AI gegenereerde essays te onthouden, wat wijst op een mogelijk verband tussen AI-afhankelijkheid en verminderd leren.

Vergelijkbare onderzoeken door de Carnegie Mellon University en Microsoft, die de Copilot tool ontwikkelde, ontdekten dat overmatig vertrouwen op AI voor taken zoals gegevensanalyse of regelcontrole de inspanning voor kritisch denken kan verminderen. Dit suggereert dat hoewel AI de efficiëntie kan verbeteren, het ook actieve betrokkenheid bij het werk kan belemmeren en kan leiden tot langdurige afhankelijkheid van technologie, wat onafhankelijke probleemoplossende vaardigheden in gevaar kan brengen.

Zorgen in het onderwijs

Er is ook groeiende bezorgdheid over de impact van AI op het onderwijs. Uit een enquête in het Verenigd Koninkrijk bleek dat een meerderheid van de scholieren vond dat AI een negatieve invloed had op hun academische vaardigheden.

Hoewel de makers van ChatGPT aanwijzingen hebben gepubliceerd om leerlingen te helpen de technologie effectief te gebruiken, benadrukt professor Wayne Holmes van het University College London (UCL) de noodzaak van verder academisch onderzoek naar de effecten van AI-tools op het leren voordat ze op grote schaal in onderwijsinstellingen worden gebruikt. Hij wijst op het gebrek aan onafhankelijk bewijs voor de effectiviteit, veiligheid of zelfs positieve impact van deze hulpmiddelen.

Cognitieve atrofie

Holmes vestigt ook de aandacht op onderzoek naar cognitieve atrofie, wat resulteert in een afname van de vaardigheden van individuen nadat ze op AI hebben vertrouwd. Dit fenomeen is waargenomen bij radiologen die AI gebruikten om röntgenfoto’s te interpreteren, waarbij sommige artsen beter gingen presteren terwijl anderen nadelige effecten ondervonden.

Het gaat er niet alleen om dat er betere resultaten worden behaald, maar ook dat het leerproces zelf sterk blijft. Holmes waarschuwt voor het risico dat studenten te afhankelijk worden van AI, wat een belemmering zou vormen voor de ontwikkeling van fundamentele vaardigheden die essentieel zijn voor een evenwichtige opleiding. Hoewel AI-assistentie de cijfers kan verbeteren, is het essentieel om ons af te vragen of studenten de onderliggende concepten echt begrijpen en hun eigen kritische denkvaardigheden ontwikkelen. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.