Verlieslatende Vietnamese wagenproducent is op Wall Street meer waard dan Ford en General Motors samen

Verlieslatende Vietnamese wagenproducent is op Wall Street meer waard dan Ford en General Motors samen
Vinfast – Linh Pham/Bloomberg via Getty Images

VinFast Auto, een Vietnamese producent van elektrische wagens, is momenteel de op twee na meest waardevolle wagenproducent op Wall Street. De marktwaarde ligt hoger dan die van Ford en General Motors samen.

Waarom is dit belangrijk?

VinFast Auto heeft eerder deze maand via een zogenaamd blancochequebedrijf een notering gekregen op Nasdaq. Sindsdien is de aandelenkoers van de Vietnamese producent van elektrische wagens fors de hoogte ingeschoten.

In het nieuws: De marktwaarde van VinFast Auto bedraagt momenteel 121 miljard dollar. Dat is meer dan wat Ford (48 miljard) en General Motors (46 miljard dollar) momenteel samen waard zijn.

  • Slechts twee andere wagenproducenten zijn volgens Wall Street meer waard. De grootste autofabrikant is Tesla met een beurskapitalisatie van 777 miljard dollar. Toyota staat met een marktwaarde van 270 miljard dollar op de tweede plaats.
  • De Vietnamese onderneming trok op 15 augustus via het blancochequebedrijf Black Spade Aquisitions naar de beurs. Het rekende op een waardering van 23 miljard dollar. De huidige prestaties liggen dus ferm boven die verwachtingen.
  • De startprijs op de dag van de beursintroductie bedroeg 10 dollar, maar na het luiden van de openingsbel steeg de aandelenkoers meteen tot 22 dollar. Intussen wordt een aandeel van VinfFast Auto verhandeld voor 53 dollar, wat betekent dat de koers met ruim 500 procent is gestegen tegenover de startprijs.

Waarom doet VinFast Autuo het zo goed?

De details: VinFast Auto is allesbehalve een winstgevend bedrijf.

  • Volgens een aangifte bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft het Vietnamese bedrijf tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 598,3 miljoen dollar verloren, terwijl het in dezelfde periode 65,1 miljoen dollar inkomsten genereerde uit de verkoop van voertuigen.
    • Het bedrijf verwacht op korte termijn meer operationele verliezen, omdat het de productie van voertuigen opschaalt, fabrieken opzet en allerhande andere activiteiten, zoals marketing, moet financieren.
  • Dergelijke cijfers zijn niet ongewoon voor een start-up. Desalniettemin springt de beurswaardering van het bedrijf in het oog.
  • Het persagentschap Bloomberg merkt op dat slechts 1 procent van de aandelen verhandeld wordt op de beurs. Dat betekent dat als een koper een groot genoeg deel van die paar aandelen koopt, dit een buitenproportioneel effect kan hebben op de totale prijs van het aandeel. Door de forse koersstijging sinds de beursintroductie eerder deze maand is het bedrijf ook op de radar gekomen van de particuliere beleggers, wat de vraag naar het aandeel een verdere boost kan geven.
    • Pham Nhat Vuong, de rijkste man van Vietnam en de oprichter van VinFast Auto, bezit de overige 99 procent van de uitstaande aandelen, deels via zijn vrouw en het conglomeraat Vingroup JSC.
  • Volgens Bloomberg ligt hoe dan ook het succes van de wagens van Vinfest Auto niet aan de basis van de opmerkelijke hausse. De Vietnamese wagenproducent erkent zelf dat de VF8 City Edition-modellen “bijzonder slecht onthaald zijn door pers”. Dat zou een negatief effect kunnen hebben op het merk, het consumentenvertrouwen en de vraag naar de voertuigen.
    • Ook de consumenten zijn niet echt tevreden over de wagens. De eerste auto’s die eind vorig jaar in de VS geleverd werden, kregen slechte beoordelingen, vooral op het vlak van kwaliteit. 

Wat heeft de toekomst in petto? Vandaag beleeft VinFast Auto alvast geen topdag. Bij de start van de handelsdag werd een aandeel nog verhandeld voor iets meer dan 70 dollar, wat betekent dat de koers met zo’n 35 procent is gedaald. Daardoor zag het bedrijf al 40 miljard aan beurswaarde in rook opgaan.

  • We zien gelijkenissen met andere beursbedrijven die tijdens de eerste weken na de beursintroductie de koers stevig zagen stijgen. We nemen AMTD Digital als voorbeeld. Dat is een technologiebedrijf uit Hongkong dat ook naar Wall Street trok. Net zoals bij VinFast Auto is slechts een heel klein deel van de aandelen vrij verhandelbaar. Tijdens de eerste weken na de beursintroductie won AMTD Digital maar liefst 32.000 procent. Sinds het hoogtepunt in september (2022) is de koers met ruim 95 procent ineengezakt. (ddw)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.