Een reeks grote fabrikanten van luxegoederen hebben een akkoord gesloten met een technologiebedrijf dat oplossingen aanbiedt om op de diamantmarkt een maximale transparantie te kunnen aanbieden. Dat hebben de betrokken bedrijven, verzameld in het samenwerkingsverband Aura Blockchain Consortium, aangekondigd.
Het Aura Blockchain Consortium werd vorig jaar opgericht. Deelnemers zijn onder meer de Prada Group, Cartier, de LVMH Group (Tiffany, Bulgari en Tag Heuer) en de OTB Group (Diesel, Maison Margiela, Marni en Viktor & Rolf).
Traceerbaarheid
Bedoeling van het consortium is de ontwikkeling en verspreiding van blockchain-oplossingen die een betere traceerbaarheid in de toeleveringsketens voor luxegoederen mogelijk maken. Daarbij werd beslist om zich in eerste instantie op diamanten toe te spitsen.
“De blockchain kan helpen om de traceerbaarheid van de toeleveringsketen te verbeteren door een fraudebestendig digitaal grootboek te creëren, waarin informatie over een product of materiaal wordt opgeslagen”, merken woordvoerders van het consortium op. “Er kan daarbij ook informatie worden ingevoerd over een reeks factoren die verband houden met ecologische en sociale duurzaamheid.”
Het consortium heeft nu de samenwerking met het bedrijf Sarine Technologies aangekondigd. Sarine is een aanbieder van oplossingen die de traceerbaarheid van diamanten over de hele toeleveringsketen te garanderen.
De technologie van het bedrijf maakt het mogelijk de diamant van de extractie tot het polijsten, de zetting en de verkoop aan de eindklant te volgen. “Het platform aanvaardt alleen informatie die door een derde partij is bevestigd of op een andere manier is geverifieerd”, merkt Daniela Ott, secretaris-generaal van het Aura Blockchain Consortium, op.
Rusland
“Deze nieuwe oplossing biedt een volledige transparantie over de origine, de authenticiteit en de geschiedenis van de diamanten”, verduidelijkt Ott. “Dit is een essentieel element in de inspanningen van de sector om het vertrouwen van de consumenten in de merken te versterken en de uitbouw van een relatie op lange termijn te bevorderen.”
“Dit zijn cruciale factoren in de snelle evolutie die het hedendaagse retaillandschap doormaakt”, zegt Ott nog. Zij voegt eraan toe te verwachten dat binnenkort nog een aantal toonaangevende luxemerken tot het consortium zullen toetreden.
Er wordt nog op gewezen dat de blockchain inmiddels in een brede waaier van sectoren de traceerbaarheid en duurzaamheid van producten helpt versterken. Gewag wordt gemaakt van onder meer cosmetica en lichaamsverzorging, elektrische voertuigen en voeding en drank.
De oorlog die Rusland tegen Oekraïne is gestart, heeft ook in de diamantsector de vraag naar traceerbaarheid en authentificatie doen toenemen. Vele verkopers en klanten willen diamanten met een Russische origine immers vermijden.
Het is echter moeilijk te verhinderen dat Russische diamanten langs een aantal omwegen toch op de internationale markt terecht zouden komen. De inzet van blockchaintechnologie moet die kans echter drastisch helpen verkleinen.
(lb)