Verkoop van wearables puurt dubbel profijt uit coronapandemie

Consumenten zullen dit jaar wereldwijd een bedrag van 81,5 miljard dollar uitgeven aan wearables. Dat betekent een stijging met 18,1 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Gartner. De impact van de coronapandemie is duidelijk. De groei van markt wordt volgens de analisten immers in belangrijke mate gedragen door de toenemende populariteit van het werken op afstand en de stijgende interesse in de opvolging en het meten van de eigen gezondheid.

Op twee jaar heeft de omzet van de sector nagenoeg een verdubbeling gekend. Twee jaar geleden werd immers een verkoop van 46,19 miljard dollar opgetekend. Volgend jaar wordt een verdere groei tot 93,86 miljard dollar verwacht.

Oortoestellen

Oortoestellen blijven met voorsprong de populairste categorie wearables. Dit jaar is er sprake van een omzet van 39,22 miljard dollar, tegenover een bedrag van 32,72 miljard dollar vorig jaar en 14,58 miljard dollar twee jaar geleden. Volgend jaar wordt een verdere groei tot 44,16 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.

Gartner merkt op dat de groei vooral zal gedragen worden door werknemers die voor videogesprekken upgrades voor hun oorapparaten aanschaffen. Daarnaast is er volgens de marktonderzoeker tevens sprake van de aankoop van accessoires bij de aanschaf van smartphones.

Ook smartwatches blijven volgens Gartner aan populariteit winnen. Dit jaar zal er volgens de onderzoekers wereldwijd een bedrag van 25,83 miljard dollar aan smartwatches worden uitgegeven, tegenover 21,76 miljard dollar vorig jaar en 18,50 miljard dollar twee jaar geleden. Volgend jaar wordt een omzet van 31,38 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.

De sector dankt volgens de onderzoekers zijn groeiende populariteit aan technologische verbeteringen, die onder meer een langer gebruik op één batterijlading mogelijk maken. Tegelijkertijd is er ook sprake van kortere oplaadtijden. Daarnaast wordt gewag gemaakt van de marktintrede van nieuwe gebruikers.

Gezondheid

Smart patches – sensoren die op de huid worden gekleefd om onder meer de lichaamstemperatuur, de hartslag en de bloedsuikerspiegel te meten – zullen volgens Gartner dit jaar eveneens een sterke groei laten optekenen. Er is sprake van een verkoop van 5,96 miljard dollar, tegenover 4,69 miljard dollar vorig jaar en 3,9 miljard dollar twee jaar geleden. Volgend jaar wordt een verkoop van 7,15 miljard dollar verwacht.

De onderzoekers merken op dat de sector vooral profiteert van de toenemende interesse van de consument om de eigen gezondheid persoonlijk te kunnen opvolgen. Bovendien wordt opgemerkt dat de apparaten steeds gevoeliger worden en dus nauwkeuriger resultaten kunnen tonen.

De verkoop van intelligente polsbanden zal volgens Gartner daarentegen dit jaar een verdere inkrimping kennen. Er wordt nu nog gewag gemaakt van een verkoop van 4,91 miljard dollar, tegenover 5,1 miljard dollar twee jaar geleden en 4,99 miljard dollar vorig jaar. Vorig jaar was die verkoop al tot 4,99 miljard dollar teruggevallen. Volgend jaar wordt een verdere inkrimping tot 4,48 miljard dollar verwacht.

De rangschikking van Gartner wordt afgesloten met hoofdapparaten (4,05 miljard dollar) en intelligente kledij (1,53 miljard dollar).

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.