Verkoop ‘dumbphones’ doet smartphone pijn

Vorig jaar zijn er wereldwijd niet minder dan 450 miljoen ‘basic’, ‘idiot’ of ‘‘dumbphones’ verkocht. Dat zijn de tegenhangers van onze steeds meer gesofisticeerde ‘smartphones’.  Dat is bekendgemaakt ter gelegenheid van het  Mobile World Congress in Barcelona. Het gaat om telefoons die enkel over een aantal basisfuncties beschikken.

Dat er wel degelijk een markt is voor deze ‘dumbphones’ mag blijken uit cijfers van onderzoeksbureau Counterpoint. Dat bureau berekende dat de verkoop ervan vorig jaar met 5% is gestegen, terwijl de verkoop van smartphones zijn eerste daling kende. [Met 1,4 miljard verkochte exemplaren doet de smartphone in ieder geval nog drie keer beter.]

De dumbphones kennen vooral succes in opkomende economieën als India, Thailand en Vietnam, waar de verkoopcijfers hoger liggen dan die van smartphones.

In Afrika is de ‘dumbphone’ koning

In Afrika hebben de dumbphones nu zelfs een marktaandeel van 61%, bijna 6% meer dan in 2016. Die markten zijn – in tegenstelling tot Europa en de VS – nog niet verzadigd. In de Franse krant Les Echos vertelt Jeff Fieldhack van Counterpoint dat het aantal gebruikers van deze ‘basic’ phones blijft toenemen en dat het voor de meeste eigenaars een eerste kennismaking met het internet is.

Dumbphones hebben nog voordelen: de batterij gaat dagen meer en zijn uiterst handig in gebieden waar geen mobiel internet is en een smartphone met al zijn mogelijkheden zo goed als nutteloos is.

De markt voor dumbphones wordt beheerst door een aantal merken, waaronder iTel, HMD Global (dat het merk ‘Nokia’ vertegenwoordigt), Samsung en Tecno. Dan is er nog Reliance Jio, dat in India enkel vorig jaar al een groot deel van de in dat land 170 miljoen verkochte exemplaren voor zijn rekening nam.

In Europa en de VS stort de markt voor dumphones dan weer zo goed als volledig in. Werden er in Amerika in 2016 nog 13 miljoen stuks verkocht, dan viel dat vorig jaar al terug tot 8 miljoen.

Nichemarkt

Toch blijft er nog altijd een nichemarkt over voor deze ‘basic phone’: senioren, reizigers of mensen die altijd een reservetoestel op zak willen houden appreciëren zijn eenvoud, toegankelijkheid en de capaciteit van zijn batterij.

Een andere opgemerkte troef is dat de meeste exemplaren geen toegang tot internet bieden. Dat laat mensen toe af te kicken van hun emailverslaving. De telefoon verlost eigenaars ook van de verleiding van de sociale media.

Reden genoeg voor HMD Global om verder in te zetten op deze ‘feature phones’. Samen met managers die voorheen bij Nokia aan de slag waren, bracht het bedrijf vorig jaar liefst 11 modellen op de markt. Daarvan werden er in totaal 30 miljoen verkocht, wat van HMD Global de marktleider op vlak van ‘dumbphones’ heeft gemaakt. 

Meer