Wereldwijde verkoop batterijen elektrische wagens geconcentreerd bij één enkel continent

De productie van lithium-ion batterijen voor elektrische wagens blijft nog altijd in sterke mate in Azië geconcentreerd. Dat blijkt nog eens uit een studie van consulent Visual Capitalist, die tot de conclusie kwam dat de lijst met de tien grootste leveranciers van batterijen in de wereld volledig uit Aziatische ondernemingen bestaat.

De wereld beseft heel goed dat de productie van batterijen een cruciale activiteit wordt in de transformatie van de autosector naar elektrische mobiliteit. De sector zal dan ook belangrijke economische activiteiten stimuleren.

Lange weg

Onder meer de Europese Unie en de Verenigde Staten hebben dan ook al aangegeven dat de batterijproductie tot een fundamentele pijler van hun toekomstige economie zal moeten uitgroeien. Uit de cijfers van Visual Capitalist blijkt echter dat er op dit vlak nog een lange weg dient te worden afgelegd.

Drie jaar geleden had de wereldwijde productie van batterijen voor elektrische wagens een omzet van 17 miljard dollar. Over zes jaar zal dat niveau volgens de ramingen echter al tot meer dan 95 miljard dollar zijn opgelopen.

“Maar ondanks alle inspanningen die de Verenigde Staten en Europa daarbij al hebben gedaan om de binnenlandse productie van batterijen op te voeren, wordt de markt nog altijd door Aziatische leveranciers gedomineerd”, voert Visual Capitalist aan.

Daarbij wordt opgemerkt dat Chinese fabrikanten in de wereldwijde productie van elektrische batterijen over een gezamenlijk marktaandeel van 56 procent beschikken. Zuid-Korea staat met 26 procent op de tweede plaats, gevolgd door Japan met een marktaandeel van 10 procent.

Catl

Bij de bedrijven werpt de Chinese groep Contemporary Amperex Technology Limited (Catl) zich als de grootste leverancier op. Die onderneming heeft in de wereldwijde leveringen een aandeel van 34 procent.

Daarmee heeft Catl zijn wereldwijd marktaandeel tegenover vorig jaar nog met 2 procentpunt kunnen opvoeren. Onder meer Tesla, Peugeot, Hyundai, Honda, BMW, Toyota, Volkswagen en Volvo zijn bij het Chinese concern klant.

De Zuid-Koreaanse onderneming LG Energy staat met een marktaandeel van 14 procent op de tweede plaats. De top drie wordt afgerond door de Chinese groep Byd, die 12 procent van de wereldwijde verkopen voor zijn rekening neemt. Byd is tegenover vorig jaar van plaats gewisseld met het Japanse bedrijf Panasonic, dat nu een marktaandeel van 12 procent heeft. 

De rest van de top tien bestaat uit de Koreaanse ondernemingen SK On (7 procent) en Samsung SDI (5 procent) en de Chinese bedrijven Calb (4 procent), Guoxuan (3 procent), Sunwoda (2 procent) en Svolt (1 procent).

Het resterende pakket van 8 procent is verdeeld tussen bedrijven over de hele wereld. Verwacht wordt trouwens dat LG Energy binnen afzienbare tijd door Byd van de tweede plaats zal worden verdreven.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.