De Nederlandse Consumentenbond zegt massaal klachten te krijgen over ‘krimpflatie’. Daarbij zit er minder in een verpakking, maar daalt de prijs niet mee. De consumentenorganisatie roept de fabrikanten op tot meer transparantie.
Het cijfer: De Consumentenbond in Nederland opende eind oktober een meldpunt voor klachten over bedrijven die de huidige economische situatie met hoge inflatie misbruiken om er zelf beter van te worden. Wat blijkt nu? Van de ruim 1.500 meldingen die binnenliepen, gingen er 900 over ‘krimpflatie’.
Enkele voorbeelden:
- “In een zak Hema Koffiepads zitten nog maar 40 pads in plaats van 46. Terwijl de prijs omhoog ging van 3 euro naar 3,50 euro. Dat is een stijging van 34 procent per koffiepad”, becijferde de Consumentenbond.
- Een zak Lay’s Chips ging van 225 gram naar 200 gram, maar de prijs bleef ongewijzigd.
- Swiffer Vloerdoekjes gingen van 40 naar 34 doekjes in een doosje, zonder prijsdaling.
Wijdverspreid fenomeen: Door de inhoud in de verpakking te beperken, kunnen merkfabrikanten hun winstmarges verhogen zonder de prijzen op te krikken. Het fenomeen werd ook vastgesteld bij de supermarktmerken. De Consumentenbond kreeg meldingen over huismerkproducten zoals de borrelhapjes en tapas van Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Eerder liepen er ook in Duitsland klachten over.
De oproep: De Consumentenbond roept fabrikanten en supermarkten op transparant te zijn over deze verkapte prijsverhogingen, die tot grote ergernis bij de consumenten leiden.
Directeur Sandra Molenaar: “Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten. Dan zijn consumenten in ieder geval gewaarschuwd.”
(fjc)