Verenigd Koninkrijk wil nieuwe diesel- en benzinevrachtwagens tegen 2040 verbieden

In het Verenigd Koninkrijk zal de verkoop van vrachtwagens op diesel of benzine ten laatste vanaf 2040 verboden zijn. Dat staat in het “transport decarbonisation plan” van de Britse regering, waarmee ze uitstoot van de transportsector, inclusief luchtvaart, tegen 2050 op nul wil brengen.

Het verkoopverbod komt er in verschillende fases. De Britse premier Boris Johnson vervroegde het geplande verkoopverbod voor nieuwe benzine- en dieselvoertuigen al van 2040 naar 2030. Tegen 2035 zou dan de verkoop van vervuilende vrachtwagens van 3,5 tot 26 ton verboden worden, en ten laatste vanaf 2040 de verkoop van zware vrachtwagens op diesel of benzine.

Wat de luchtvaart betreft, is het de bedoeling om tot een nuluitstoot te komen. Voor binnenlandse vluchten is dat al in 2040, voor internationale vluchten in 2050. 

“Dit is een grote uitdaging, daarover bestaat geen twijfel”, zei de Britse minister van Transport Grant Shapps op Sky News. “Het gaat om de meest diepgaande veranderingen ooit in ons transportnetwerk.”

Technocratie

De minister benadrukte nog dat de evolutie naar nuluitstoot niet louter een technocratisch proces is. Het gaat ook om bijdragen aan de levenskwaliteit en een moderne economie, zegt hij. “Het gaat niet over zaken verbieden, maar wel om dezelfde zaken op een andere manier te doen”, zegt Shapps. “We zullen nog met het vliegtuig op vakantie gaan, maar in efficiëntere toestellen en met duurzame brandstof. En we zullen nog rijden, maar steeds meer in emissievrije auto’s.”

Werkgeversorganisatie CBI verwelkomde het plan, maar waarschuwt dat het gepaard moet gaan “met geloofwaardige plannen om de ontwikkeling van schone technologieën te versnellen zoals waterstof en milieuvriendelijke vliegtuigbrandstof”. Ook moeten er genoeg oplaadpunten aanwezig zijn voor alle elektrische voertuigen.

Milieuorganisatie Greenpeace betreurt dat de plannen momenteel nog beperkt lijken te zijn tot de transportsector. Wat de luchtvaart betreft, vindt ze het een groot risico om alleen te vertrouwen op technologische vooruitgang. “Iedereen zal tevreden zijn als dit lukt, maar we hebben een mechanisme nodig om de uitstoot te verminderen als die vooruitgang er niet zou komen.”

Het Verenigd Koninkrijk is in november gastheer van de klimaatconferentie COP26. Die zal plaatsvinden in de Schotse stad Glasgow.

Lees ook: Drie op de tien grote Belgische bedrijven communiceren uitstoot niet

(tb)

Meer