Als Europa wil meespelen op het vlak van elektrische auto’s, zal het continent zijn inspanningen ter ondersteuning van investeringen in de productie van batterijen moeten verdubbelen, zeggen experts. Dat kan door zich toe te spitsen op de winning van zeldzame metalen, die essentieel zijn voor de energietransitie.
Het verborgen potentieel van Europa voor de productie van batterijen voor elektrische wagens

Waarom is dit belangrijk?
Terwijl China al tientallen jaren zijn industrie voor onderdelen voor elektrische wagens subsidieert en de VS met de "Inflation Reduction Act" steeds meer naar protectionisme neigt, mag Europa niet achterblijven wat de winning en verwerking van zeldzame metalen betreft, zo klinkt het.In het nieuws: De wereldwijde strijd om de dominantie over zeldzame metalen is in volle gang.
- De drie grootmachten van de wereld wedijveren om de metalen te verkrijgen die essentieel zijn voor de fabricage van batterijen, voor hernieuwbare energie en voor elektriciteitsnetten.
- China en de Verenigde Staten trekken volop de kaart van subsidies om lokale investeringen op dat gebied te stimuleren.
- “In plaats van zich ook volop te storten op subsidies en leningen moet Europa zijn sterke punten uitbuiten en innovatief denken”, schrijft Julia Poliscanova, senior director voor groene wagens bij de ngo Transport & Environment, in een bijdrage voor Euractiv.
Welke troeven? Het huidige succes van Europa op het gebied van elektrische auto’s en batterijen is het resultaat van een sterke lokale vraag, gestimuleerd door de EU-regels voor schone auto’s die investeringen aantrekken.
- Europa heeft een reëel potentieel voor lokale bevoorrading van zeldzame metalen, en landen moeten op dit gebied meer betrokken worden, met milieu- en sociale garanties.
- Volgens een analyse van de ngo kan tegen 2030 in ongeveer 10 procent van de Europese behoefte aan kobalt en nikkel worden voorzien.
- Europa kan dit decennium tot de helft van zijn behoefte aan lithium voor zijn rekening nemen, dat als het nieuwe “witte goud” wordt beschouwd.
- Als teken van haar ambitie wil de EU tegen 2023 twee derde van de batterijcellen produceren die nodig zijn voor auto’s, vrachtwagens en elektrische netwerken.
Noorwegen en Zweden
Onder de radar: Het potentieel is nog groter in de raffinage- en verwerkingsfasen van deze metalen.
- Europa beschikt op dat vlak over de nodige expertise en industriële vaardigheden. Dat is de grootste toegevoegde waarde in de sector, aldus Poliscanova.
- Om dat potentieel aan te spreken, zegt de topvrouw bij de ngo dat “Europa duidelijke doelstellingen moet vastleggen voor het verantwoord winnen en verwerken van metalen, inclusief een afzonderlijke doelstelling om tegen 2030 ten minste 50 procent van de kritieke metalen in Europa te raffineren.”
- “Dat kan worden bereikt via strategische projecten en gerichte financiering onder de voorwaarde dat aan de strikte (milieu)normen wordt voldaan”, klinkt het.
Goed nieuws: Noorwegen heeft onlangs op zijn zeebodem miljoenen tonnen koper, lithium, kobalt en andere zeldzame metalen ontdekt. Kort daarvoor kondigde buurland Zweden de ontdekking aan van Europa’s grootste reserve aan zeldzame aardmetalen.
(ns)