Verbeter je zakelijke zendingen met de volgende tips

Geschreven met branded content van DHL.

Moderne bedrijven leggen hun lot steeds nadrukkelijker in handen van pakjesbezorgdiensten. Klanten die ontevreden zijn over de bezorging, zijn vaak ook ontevreden over de verkoper. Voor bedrijven die inzetten op e-commerce is het dan ook belangrijk om de kwaliteit van de zakelijke zendingen op te krikken, terwijl ze de prijzen laag houden. Hier zijn enkele tips om je zakelijke zendingen te optimaliseren en je klanten tevreden te houden.

Kies de juiste bezorgpartner

Elke bezorgdienst heeft zijn eigen voorwaarden en tarieven, die variëren op basis van afmetingen, gewichten en andere criteria. Het is daarom cruciaal om voor elke zending te bepalen welke bezorgdienst het meest geschikt is. Daarbij houd je onder meer rekening met het gewicht, de locatie, de leveringstijden, de afmetingen en de prijs. Je kunt ook rekening houden met extra factoren. Wat de duurzaamheid betreft, is een DHL pakket versturen bijvoorbeeld een goed idee. DHL zet namelijk sterk in op verduurzaming en streeft ernaar om tegen 2025 maar liefst 75% minder uitstoot te produceren, onder meer door het gebruik van elektrische voertuigen en fietsen voor stadsdistributie.

Verzeker je zendingen

Afhankelijk van de waarde en de aard van je zending, kan het verstandig zijn om een verzekering af te sluiten. Het is belangrijk om te weten dat een verzekering niet altijd standaard is inbegrepen. Soms wordt dit als extra optie aangeboden, uiteraard tegen betaling. Zo’n verzekering biedt extra zekerheid en bescherming tegen verlies of beschadiging. Dit is vooral interessant bij heel waardevolle zendingen. Ook hier kunnen de tarieven en de eigen risico’s flink verschillen. Bovendien zijn er soms uitsluitingen, bijvoorbeeld voor bepaalde landen. Vergelijken is andermaal heel belangrijk.

Gebruik slimme verzendtools

Er bestaan diverse tools die je helpen bij het automatisch bepalen van de beste of goedkoopste verzendoptie. Deze tools zijn vaak cloudgebaseerd en vereisen geen speciale IT-infrastructuur. Ze kunnen een aanzienlijke tijdsbesparing opleveren. Ze vergelijken tarieven, diensten en leveringsopties van verschillende vervoerders om de meest kosteneffectieve en efficiënte verzendmethode te vinden. Vaak kun je ook meteen verzendlabels printen en krijg je handige inzichten en rapporten.

Bied flexibele leveropties

Door je klanten verschillende leveropties aan te bieden, zoals avondlevering, levering op een tijdstip naar wens of levering in een DHL servicepoint, vergroot je de kans dat de klant het pakket goed ontvangt. Dit vermindert de kans op onnodige retourzendingen en verhoogt de klanttevredenheid. Sommige van deze opties kunnen extra kosten met zich meebrengen, maar bieden wel een hogere mate van gemak voor de klant. Het is uiteraard mogelijk om eventuele extra kosten door te rekenen. Het is dan belangrijk om dit vooraf goed en duidelijk naar de klant te communiceren.

Focus op klanttevredenheid

Klachten over de bezorging komen nog vaak bij de afzender terecht en niet bij de bezorgdienst. Het is belangrijk om hier gepast op te reageren én om deze klachten aan de bezorgdienst door te geven, zodat ze hier ook uit kunnen leren en hun verzendservice kunnen verbeteren. Onder andere DHL zet sterk in op klanttevredenheidsonderzoek en kan steeds betere cijfers voorleggen. Wuif klachten in ieder geval niet weg en overweeg om enkel samen te werken met vervoerders die bekendstaan om hun stiptheid en betrouwbare leveringen. Dit zorgt voor een positieve klantbeleving en kan leiden tot herhaalaankopen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.