Venetië wil Europese actie tegen overlast cruiseschepen

De Italiaanse stad Venetië heeft andere populaire Europese bestemmingen voor cruiseschepen opgeroepen samen een aantal problemen rond de toenemende overlast van deze toeristische sector aan te pakken. Venetië wil samen met onder meer Barcelona, Dubrovnik en Marseille bekijken welke initiatieven de bestemmingen kunnen nemen om de problematiek aan te pakken. Het stadsbestuur van Venetië wijst onder meer op het fysieke gevaar en de milieuschade die aan de schepen moet worden toegeschreven.

Rechtstreekse aanleiding voor het initiatief was een zwaar incident begin juni, waarbij het cruiseschip MSC Opera in het Canale della Giudecca in Venetië de kade en een toeristenboot ramde. Het ongeval veroorzaakte niet alleen aanzienlijke schade, maar zaaide tevens paniek bij tientallen mensen op de kade en de toeristenboot.

Gelukkig vielen er slechts vier licht gewonden. Iets meer dan een maand later kon de Costa Deliziosa tijdens een storm op het allerlaatste ogenblik vermijden de esplanade van Venetië te rammen. De opeenvolging van incidenten was voor het stadsbestuur van de Italiaanse stad reden om in te grijpen.

Balans

Venetië, maar ook andere grote Europese havensteden, worstelen al geruime tijd met dubbele gevoelens tegenover het cruisetoerisme. Uiteraard verwelkomt de stad de inkomsten die de cruises opleveren, maar anderzijds veroorzaakt de activiteit ook een belangrijke overlast.

In Venetië is de situatie echter bijzonder delicaat. De stad, die tot het werelderfgoed van de Unesco behoort, zinkt langzaam weg. Cruiseschepen zouden tot die bedreiging nog bijdragen omdat ze de fundamenten van de stad zouden aantasten.

“Nagenoeg alle Europese cruisebestemmingen worstelen met eenzelfde probleem,” zegt Pino Musolino, voorzitter van het Venetiaaanse havenbestuur. “Het is niet gemakkelijk een balans te vinden tussen economische ontwikkeling en ecologische duurzaamheid.”

“De toenemende afmetingen van de schepen, hun ecologische impact op de maritieme gebieden rond de havens en de last van het onophoudelijk oplopend aantal toeristen zorgen voor een conflictsituatie.”

Musolino vroeg in een schrijven aan de andere Europese maritieme metropolen de krachten te bundelen om de rederijen te verplichten schepen in de vaart te nemen die compatibel zijn met de havenstructuren en het leefmilieu van hun bestemmingen.

Overtoerisme

Venetië is niet de enige cruisebestemming die de problemen aan de kaak stelt. Twee jaar geleden werd de Kroatische stad Dubrovnik zelfs het synoniem van het overtoerisme dat door de cruises wordt aangewakkerd. Dubrovnik verscheen daardoor op vele lijsten van bestemmingen die men best kon vermijden.

In Marseille zouden de schepen een belangrijk aandeel hebben in het toenemende smogprobleem waarmee de Franse stad heeft te kampen. Ook Brugge wil een limiet stellen aan het aantal cruiseschepen dat jaarlijks in zijn haven Zeebrugge zal mogen aanmeren. De maatregel moet de stad helpen om het aantal dagtoeristen onder controle te houden.

Venetië zegt inmiddels als positieve reacties te hebben ontvangen van Barcelona, Palma en Marseille. Musolino zegt echter te verwachten dat ook andere steden snel zullen volgen.

Uit cijfers van de Cruise Lines International Association blijkt dat cruiseschepen dit jaar ongeveer dertig miljoen toeristen zullen vervoeren. Dat is nagenoeg 70 procent meer dan tien jaar geleden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.