Vliegtuigbouwer Boeing zal het niet gemakkelijk hebben om na twee dodelijke crashes het vertrouwen van de reizigers en vliegtuigmaatschappijen terug te winnen. Dat blijkt uit een enquête door consulent Atmosphere Research bij meer dan tweeduizend reizigers. Bij twee crashes met een toestel van het type Boeing 737 Max verloren 346 mensen het leven. De ongevallen zouden te wijten zijn geweest aan een fout in de software van het vliegtuig.
Het is niet duidelijk wanneer de 737 Max opnieuw in dienst genomen mag worden. Boeing hoopt het toestel nog voor eind dit jaar opnieuw te kunnen inzetten.
Uit de gratie
Inmiddels zijn al 1.500 testvluchten met een aangepaste software uitgevoerd. De nieuwe technologie moet echter nog ter goedkeuring aan de autoriteiten worden voorgelegd.
‘De 737 Max is volledig uit de gratie gevallen,’ zegt Henry Harteveldt, topman van Atmosphere Research. ‘Een grote meerderheid van de reizigers geeft aan niet meer met het toestel te willen meevliegen.’
‘Uit het onderzoek bleek dat slechts 19 procent van de zakenreizigers met een 737 Max zou willen meevliegen in de eerste zes maanden nadat het type opnieuw mag worden ingezet. Bij toeristen valt dat aandeel zelfs verder terug tot 14 procent.’
‘Bijna de helft van de respondenten verklaarde bovendien bereid te zijn om een meerprijs te betalen om met een ander toestel te kunnen vliegen.’
Arrogantie
De luchtvaartmaatschappijen lijken zich aan de argwaan van de reiziger te willen aanpassen. Onder meer United Airlines zegt zijn reizigers vooraf te zullen verwittigen wanneer ze voor een vlucht met een 737 Max zijn geboekt.
Wie met het toestel niet zou willen meevliegen, zou gratis een andere vlucht krijgen aangeboden. American Airlines voegt eraan toe dat zijn kaderleden en werknemers de eerste passagiers van de 737 Max zullen zijn wanneer het vliegtuig opnieuw mag vliegen.
De problemen met de 737 Max hebben het imago van Boeing ondermijnd. Harteveldt wijst er daarbij op dat 50 procent van de ondervraagde zakenreizigers Boeing onverantwoordelijk, arrogant en onveilig gedrag verwijt. Bij toeristen loopt dat cijfer op tot 55 procent.
Dennis Muilenberg, chief executive van Boeing, erkende eerder al dat het bedrijf zware inspanningen zal moeten doen om het verloren vertrouwen terug te winnen.