Van YouTuber naar burgemeester van Londen: publiciteitsstunt of oprechte kandidatuur?

Nikolas Omilana. Foto: @NikoOmilana/Twitter

Op 6 mei kiezen de Londenaren hun nieuwe burgemeester. Ze hebben de keuze uit meer dan twintig kandidaten. Onder hen zeer bekende politici, zoals Sadiq Khan (sinds 2016 de huidige burgemeester van Londen), maar ook beroemdheden stellen zich kandidaat, zoals YouTubers Max Fosh en Niko Omilana. Wat verwachten ze eigenlijk van deze verkiezingen?

Politiek, faam en sociale netwerken zijn steeds meer met elkaar verbonden. Wie al naamsbekendheid heeft verworven, kan makkelijker campagne voeren. Ook in ons land hebben de ‘zonen en dochters van’ een veel grotere kans van slagen. In andere landen hebben filmsterren en sportberoemdheden al verkiezingen gewonnen ondanks het feit dat ze minder politieke kennis hadden dan hun concurrenten.

Sociale netwerkkanalen zijn ook van essentieel belang omdat ze twee dingen mogelijk maken: gratis publiciteit en een gratis platform. In tegenstelling tot de traditionele media (radio, televisie, kranten), kan een politicus zeggen wat hij denkt. Het dagelijkse Twittergebruik van de voormalige Amerikaanse president Donald Trump was hier een goed voorbeeld van. 

Van YouTuber tot burgemeesterskandidaat

In Londen zijn twee YouTubers aan hun campagne begonnen, maar met heel verschillende doelen. Max Fosh is 26 jaar oud. Hij begon in 2016 met zijn YouTube-kanaal, waarop hij kleine uitdagingen aangaat zoals zo veel mogelijk bellen in 24 uur, zich voordoen als dj of proberen aangenomen te worden door zijn cv op zijn auto te printen. Tegenwoordig is hij ook radiopresentator. In maart kondigde hij zijn kandidatuur aan voor het burgemeesterschap van Londen. 

Nikolas Omilana is 23 jaar oud. Hij heeft al 10 jaar zijn eigen YouTube-kanaal en maakt vooral challenges of grappen. Hij behoort tot de Beta Squad, een groep van vijf Britse YouTubers die samenwerken en samenwonen om, onder andere, hun bekendheid te vergroten.

Beide mannen zitten nu in de politiek, al is dat niet om dezelfde reden. Max Fosh zei al snel dat hij een ‘vreselijke burgemeester’ zou zijn. Hij wil alleen kandidaat Laurence Fox verslaan, een acteur die campagne voert tegen gezondheidsmaatregelen. Nikolas Omilana daarentegen zegt dat hij een zeer serieuze kanshebber is en de jongere generatie wil vertegenwoordigen waarvan hij deel uitmaakt. ‘Jongeren worden niet serieus genomen in de politiek omdat de regering ons geen stem geeft, maar wij hebben een stem, mijn vrienden, dus ik probeer te zien wat er gebeurt als we samen zoveel mogelijk lawaai maken’, zei hij.

Omilana is er ook in geslaagd een deel van de bevolking te overtuigen. Hij heeft volgens een recente peiling 5 procent van de stemmen. Daarmee is hij tien dagen voor de verkiezingen de op vier na populairste kandidaat. Boven hem staan de grote vertegenwoordigers van de vier grote Londense partijen: Labour, de Conservatieven, de Groenen en de Liberaal-Democraten.

Populairder worden

Wat hun beweegredenen ook mogen zijn en wie er uiteindelijk ook in slaagt burgemeester te worden, de twee YouTubers staan in ieder geval in de spotlight. Naast zijn wens om Laurence Fox te verslaan en jongeren aan te moedigen om te gaan stemmen, maakt Max Fosh van zijn kandidatuur gebruik om zijn YouTube-kanaal een duwtje in de rug te geven. Zo heeft hij al vijf video’s over zijn verkiezingscampagne gepost, sommige wat serieuzer, andere waarin hij grappen maakt over zijn belangrijkste tegenstander. De filmpjes halen honderdduizenden views. Sinds zijn officiële kandidatuur is het aantal views en abonnees geëxplodeerd.

Nikolas Omilana heeft daarentegen veel minder video’s over zijn campagne gemaakt. Hoewel hij zich vooral op Twitter richt, heeft zijn YouTube-kanaal in 20 dagen wel 200.000 nieuwe abonnees gekregen. De video’s krijgen steeds meer views en op sommige dagen meer dan 2 miljoen dagelijkse views, meldt SocialBlade. Ter vergelijking: eind maart, voordat zijn kandidatuur bekend werd gemaakt, werden haar video’s minder dan 200.000 keer per dag bekeken.

(lb)