Van welke rivier tot welke zee? Sociale media zijn voedingsbodem voor wijdverbreide onwetendheid

Van welke rivier tot welke zee? Sociale media zijn voedingsbodem voor wijdverbreide onwetendheid
(Foto: Axel Heimken/picture alliance via Getty Images)

Een recente Harvard-Harris peiling toont verontrustende misvattingen onder jongeren over Joden, wat wijst op een toename van antisemitisme en algemene onwetendheid.

Waarom is dit belangrijk?

Deze trend benadrukt een groeiend probleem van historisch onbegrip en sociale onenigheid, vooral onder de jongere generatie in de Amerikaanse samenleving.

In het nieuws. De peiling onthult dat 67% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar Joden als onderdrukkers ziet.

“De Holocaust, een mythe…”

Zoom in. Volgens een Economist/YouGov-peiling gelooft 1 op de 5 jongeren tussen 18 en 29 jaar dat de Holocaust een mythe is. Nog eens 30% zegt het niet zeker te weten.

Wijdverbreide onwetendheid

Zoom out. De wijdverspreide onwetendheid strekt zich uit tot andere gebieden. De helft van de Amerikanen kan de drie takken van de regering niet noemen.

  • De rol van sociale media is significant: ze faciliteren de verspreiding van antisemitische inhoud en ondermijnen gevestigde waarheden, waardoor complottheorieën en digitaal verzet tegen die waarheden toenemen.
  • De wijdverspreide onwetendheid strekt zich uit tot andere gebieden. Bijvoorbeeld, de helft van de Amerikanen kan de drie takken van de regering niet noemen.

Samengevat. Hoewel de peiling kritiek krijgt op zijn methodologie, licht ze een groeiende zorg uit over antisemitisme en onwetendheid onder jongeren. Er is hoop dat correcte informatie percepties kan veranderen, maar de huidige trend is zorgwekkend en vereist aandacht.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.