Een recente Harvard-Harris peiling toont verontrustende misvattingen onder jongeren over Joden, wat wijst op een toename van antisemitisme en algemene onwetendheid.
Van welke rivier tot welke zee? Sociale media zijn voedingsbodem voor wijdverbreide onwetendheid

Waarom is dit belangrijk?
Deze trend benadrukt een groeiend probleem van historisch onbegrip en sociale onenigheid, vooral onder de jongere generatie in de Amerikaanse samenleving.In het nieuws. De peiling onthult dat 67% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar Joden als onderdrukkers ziet.
- 51% onder hen denkt dat Israël best aan Hamas en de Palestijnen wordt gegeven.
- Dit contrasteert sterk met bevindingen van organisaties zoals Pew Research Center, die een meer positieve houding jegens Joden rapporteren.

“De Holocaust, een mythe…”
Zoom in. Volgens een Economist/YouGov-peiling gelooft 1 op de 5 jongeren tussen 18 en 29 jaar dat de Holocaust een mythe is. Nog eens 30% zegt het niet zeker te weten.
- Een onderzoek van UC-Berkeley politiek wetenschapper Ron Hassner toont aan dat veel studenten (86%) de leuze “From the river to the sea, Palestina will be free” steunen. Maar bijna de helft (47%) kon de rivier (Jordaan) of de zee (Middellandse Zee) in de leuze niet benoemen.
Wijdverbreide onwetendheid
Zoom out. De wijdverspreide onwetendheid strekt zich uit tot andere gebieden. De helft van de Amerikanen kan de drie takken van de regering niet noemen.
- De rol van sociale media is significant: ze faciliteren de verspreiding van antisemitische inhoud en ondermijnen gevestigde waarheden, waardoor complottheorieën en digitaal verzet tegen die waarheden toenemen.
- De wijdverspreide onwetendheid strekt zich uit tot andere gebieden. Bijvoorbeeld, de helft van de Amerikanen kan de drie takken van de regering niet noemen.
- Een kwart van de Europeanen en dubbel zoveel Russen denken dat de maanlanding nep was. Bijna een vijfde van de jonge Amerikanen is het daarmee eens.
Samengevat. Hoewel de peiling kritiek krijgt op zijn methodologie, licht ze een groeiende zorg uit over antisemitisme en onwetendheid onder jongeren. Er is hoop dat correcte informatie percepties kan veranderen, maar de huidige trend is zorgwekkend en vereist aandacht.