Twee Japanners staan aan de wieg van het fenomenale succes van het Japanse elektronicabedrijf Sony: de ingenieur Masaru Ibuka en de fysicus Akio Morita. In mei 1946 richten ze samen een reparatiebedrijf op voor elektrische apparatuur. Op 7 mei van dat jaar ziet de Tokyo Tsushin Kogyo K.K. (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation), ook bekend als Totsuko, de dag. Pas negen jaar later zou de naam ‘SONY’ opduiken.
Het nieuwe bedrijf beschikt niet over machines en heeft weinig apparatuur, maar met hun achtergrond in engineering en hun creativiteit slagen beide er in nieuwe markten te veroveren.
In 1955 beslissen beide het SONY-logo op Totsuko-producten te drukken. Drie jaar later verandert het bedrijf zijn naam in Sony Corporation. De naam “Sony” is een samentrekking van twee concepten. Het eerste is het Latijnse “sonus”, dat verwijst naar “geluid”. Het tweede is de uitdrukking “sonny boy”. Dat was een in die tijd in Japan wijdverspreide term, die een een jong iemand met een open geest en een avant-gardistische mentaliteit moest omschrijven. Deze nieuwe naam belichaamt perfect de geest van het bedrijf, bestaande uit een groep energieke en creatieve jonge mensen.
Sony verovert de wereld
Sinds de oprichting van het bedrijf meer dan 70 jaar geleden is het bedrijf gegroeid van 20 werknemers tot bijna 115.000 mensen wereldwijd.
Sony is altijd een internationaal bedrijf geweest. Vanaf het begin vond Akio Morita dat zijn bedrijf een globale impact moest nastreven en moest opletten dat het zijn activiteiten niet enkel tot Japan beperkte. Hij stond er ook op dat de naam Sony zichtbaar zou zijn op alle producten van het bedrijf. Op die manier moest de kracht van het merk worden gemaximaliseerd.
Het is ook met die naam dat Sony uiteindelijk de wereld zal veroveren. Het Japanse bedrijf tekende voor een reeks belangrijke innovaties. Zo waren er de videorecorder Betamax (1975), de Walkman (1979) en de camcorder voor consumenten (1983). Vandaag is de naam Sony vooral populair dankzij de gameconsole PlayStation.