Valt Brussels Airlines in handen van Belgische staat?

Eigen luchtvaartmaatschappij eerst. Dat is de voorbije weken te horen in vrijwel alle hoofdsteden in Europa. De coronacrisis biedt mogelijk een unieke gelegenheid om een verloren gewaande droom toch te realiseren: de nationalisatie van Brussels Airlines, de erfgenaam van Sabena.

De Italiaanse staat werkt aan een noodplan voor Alitalia, Frankrijk overweegt een nationalisering van Air France en de Duitse luchtvaartreus Lufthansa klopt in Berlijn aan voor staatssteun. Het is duidelijk dat de coronacrisis, die leidt tot werkloze vliegtuigen, de luchtvaartsector helemaal zal hertekenen. De gemiste inkomsten zijn astronomisch hoog.

Lufthansa zal volgens CEO Carsten Spohr gekrompen uit de coronacrisis komen, zo zei hij bij de recente presentatie van de jaarcijfers. ‘De wereld in de luchtvaartsector na corona zal een andere zal zijn.’ De Belgische luchtvaartsector spitste de oren, want Brussels Airlines is een volledig dochterbedrijf van Lufthansa.

Volgens de Franstalige tv-zender LN24 ligt een plan op tafel om Brussels Airlines, dat eerder 200 miljoen euro dringende staatssteun vroeg van de Belgische regering te nationaliseren. Een expertengroep, met onder meer de toplui van de Nationale Bank en de federale participatiemaatschappij FPIM, is het scenario aan het bestuderen.

Brussels Airlines, goed voor 3.500 jobs, ontstond uit de assen van het failliet gegane Sabena. Het bedrijf was vroeger gedeeltelijk in handen van een versnipperde groep Belgische banken en bedrijven, maar die verkochten hun belangen enkele jaren geleden volledig aan Lufthansa.

Toen werd gezegd dat Brussels Airlines nooit meer in Belgisch bezit kon komen. Het bedrijf leek, ondanks zijn uitgesproken Belgische marketing, ook op weg om op termijn volledig op te gaan in de divisies van Lufthansa. Maar de coronacrisis schudt de kaarten onverwacht volledig door elkaar.

Financiële fundamenten

Een nationalisering is maar een van de opties om Brussels Airlines sterkere financiële fundamenten te geven. Niet iedereen is ervan overtuigd dat het de rol is van de overheid om een luchtvaartmaatschappij te runnen.

Er zijn technisch ook andere vormen mogelijk, zoals converteerbare obligaties, achtergestelde leningen of quasi-kapitaaleffecten. Al die formules komen er grosso modo op neer dat de overheid de kapitaalpositie van het bedrijf versterkt, maar geen rechtstreekse aandeelhouder wordt. Volgens LN24 wordt mogelijk de staatsbank Belfius betrokken bij de reddingsactie.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.