Key takeaways
- De afschaffing van de minimis-vrijstelling zal gevolgen hebben voor luchtvrachtmaatschappijen zoals UPS en FedEx.
- Analist Ken Hoexter verlaagde de rating van UPS naar “underperform” en FedEx naar “neutraal”, waarbij hij potentiële volumedalingen en stijgende kosten als redenen voor bezorgdheid noemde.
- UPS wordt al geconfronteerd met zichtbare uitdagingen, met dalingen van de winst en inkomsten in het tweede kwartaal en een scherpe daling van de gemiddelde dagelijkse volumes op de handelsroute tussen de VS en China.
Analisten van Bank of America zijn voorzichtig over twee grote scheepvaartbedrijven, UPS en FedEx, vanwege de recente afschaffing van de minimis-vrijstelling voor de scheepvaart door president Trump. Deze verandering maakt een einde aan de vrijstelling van invoerrechten voor pakketten met een lage waarde die in de Verenigde Staten aankomen. Deze vrijstelling was voorheen beschikbaar voor goederen met een waarde van 800 dollar (680 euro) of minder.
Analist Ken Hoexter heeft UPS afgewaardeerd naar “underperform” en FedEx naar “neutral“, door zorgen over potentiële volumedalingen en stijgende kosten. Hij verlaagde zijn koersdoel voor UPS naar 83 dollar (71 euro), wat een kleine daling betekent, en stelde zijn koersdoel voor FedEx bij naar 240 dollar (204 euro), wat een bescheiden opwaarts potentieel suggereert. Dat meldt CNBC.
Invloed op internationale bezorgdiensten
De analist legde uit dat de beleidswijziging een aanzienlijke impact zal hebben op internationale bezorgdiensten zoals FedEx en UPS. Voorheen vrijgestelde pakketten waren goed voor een groot deel van de dagelijkse vrachtaankomsten, met naar schatting vier miljoen getroffen pakketten.
Hoexter gaf aan dat de internationale priority- en economy-diensten van FedEx en UPS een belangrijk deel van hun inkomsten uitmaken. Hij verwacht dat veel dagelijkse zendingen met een lage waarde door de nieuwe regels worden getroffen, wat kan leiden tot een rustiger hoogseizoen in 2025.
Uitdagingen zichtbaar voor UPS
De impact van deze uitdagingen blijkt al uit de recente financiële resultaten van UPS. Het bedrijf rapporteerde in het tweede kwartaal lagere winsten en inkomsten, terwijl de gemiddelde dagelijkse volumes op de handelsroute tussen de VS en China aanzienlijk zijn gedaald sinds in mei een einde kwam aan de minimis-vrijstelling voor import uit China en Hongkong.
UPS-aandelen zijn dit jaar met ongeveer 33,5 procent gedaald, terwijl FedEx-aandelen met bijna 19,8 procent zijn gedaald. (fc)

