Unilever wil theemerk Lipton van de hand doen

De consumentenmiddelengigant Unilever zet zijn theedivisie in de etalage. Dat kondigt het bedrijf aan in zijn jaarrapport.

Het is geen grote verrassing dat Unilever zijn theedivisie, met merken als Lipton en Pukka, te koop zet. Het bedrijf liet eerder al weten dat het zijn merkenportefeuille wou herschikken. In november doken zelfs al berichten op over de verkoop van de thee-activiteiten, maar die werden meteen ontkracht door een woordvoerder.

Het is wel een drastische zet, want Unilever is nu de grootste theeproducent in de wereld. En dat al sinds 1984 nadat het Brooke Bond, toen de grootste, in huis had gehaald. Die was eerder gefuseerd met Knorr-eigenaar Liebig en kwam dus mee toen Unilever dat bedrijf overnam.

Zwarte thee

De theeverkoop scheerde lang hoge toppen, maar de laatste jaren ging de verkoop van gewone zwarte thee sterk achteruit, geeft Unilever zelf als oorzaak. Alleen in groeimarkten als India verkoopt zwarte thee nog goed. Het bedrijf probeerde nog om meer fruit- en kruidentheeën en meer ‘premiumthee’ op de markt te brengen, maar die hadden ook niet het gewenste effect. De theedivisie is goed voor 3 miljard euro aan omzet per jaar.

De omzet van Unilever in totaal steeg vorig jaar met 2 procent naar 52 miljard euro, maar de nettowinst kreeg een klap van 38 procent. Die kwam op 6 miljard euro terecht.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.