Unilever wil eigen plasticberg halveren tegen 2025

Unilever, de producent van onder andere Axe, Dove en Ice Tea, wil met die halvering 10.000 ton minder plastic gebruiken.

Plastic heeft een slechte reputatie en zowat alle grote concerns zetten in op minder plastic. Ook Unilever dus. Het bedrijf belooft zijn nieuw plasticgebruik met de helft te verminderen binnen de vijf jaar.

10.000 ton plastic minder

In totaal gaat het om 10.000 ton nieuw plastic waar Unilever alternatieven voor wil zoeken. Unilever is een van de grootste bedrijven waar consumenten dagelijks mee in contact komen. Ze hebben een vierhondertal producten in hun gamma zitten, zoals Lipton, Dove en Knorr. In België produceert Unilever onder andere Axe.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om nieuw plastic, dat is plastic waarvoor aardolie nodig is. Dat wil niet zeggen dat Unilever geen plastic meer zal gebruiken. Het bedrijf zal wel andere methodes ontwikkelen om Unilever-producten in te verpakken.

Recyclage en andere verpakkingen

Daarvoor rekent Unilever enerzijds op de recyclage van plastic om daaruit nieuwe verpakkingen te puren. Anderzijds betekent minder nieuw plastic gewoon een andere manier van verpakken.

Alan Jope, de CEO van Unilever, ziet een tweeledige oplossing: ‘De manier waarop we nieuw plastic gaan halveren is eerst door een absolute vermindering van het plastic dat we gebruiken. Dat gaat veel innovatie vragen, zodat we met alternatieve verpakkingen kunnen komen’, zegt hij aan CNBC.

Daarnaast zal het bedrijf dus ook producten die nu verpakt zijn in zwaar, nieuw plastic, verkopen in lichter plastic dat ook gemaakt is van recyclagemateriaal. Het ziet er dus naar uit dat uw vertrouwde producten er toch iets anders zullen gaan uitzien.

Want ook de producten die wel in plastic verpakt blijven, zullen minder grondstoffen vragen. De sleutelwoorden daarbij zijn volgens Jope concentratie en verkleining. Kleinere verpakkingen die meer product op dezelfde ruimte zetten. Jope belooft ook dat Unilever naked products, dat zijn producten zonder verpakking, zal lanceren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.