In het Verenigd Koninkrijk start de overheidsdienst Competition and Markets Authority (CMA) een onderzoek naar Unilever, de multinational die een verscheidenheid aan consumentenproducten aan de man brengt. De CMA gaat onderzoeken of de claims die Unilever geeft over milieuvriendelijke producten wel kloppen.
Unilever onder het vergrootglas: Britse waakhond CMA gaat groene claims onderzoeken

Waarom is dit belangrijk?
Allerlei autoriteiten controleren steeds vaker of de claims van bedrijven rond milieuvriendelijkheid wel kloppen. Jezelf als bedrijf op een groene manier in de markt zetten, is aantrekkelijk voor consumenten. Alleen is het niet simpel om je marketing ook waar te maken, want de milieuregels worden steeds strikter, zowel in de EU als in het VK.In het nieuws: De Britse CMA onderzoekt claims van Unilever over milieuvriendelijkheid.
- De CMA houdt al langer bedrijven tegen het licht in de strijd tegen greenwashing. Men toetst verschillende elementen uit promotiecampagnes aan een wet uit 2008, de Consumer Protection from Unfair Trading Regulations.
- In een persbericht meldt de CMA de claims die het gaat onderzoeken. Dat zijn onder andere:
- Het gebruik van mogelijk vage tekst op producten en het mogelijk misleiden van consumenten over de milieu-impact.
- Een mogelijk overdrijven bij de ‘natuurlijkheid’ van producten.
- Bepaalde claims rond recycleren die niet helemaal kunnen kloppen
- Het gebruik van bepaalde kleuren en symboliek – zoals groene blaadjes – zou de consument een verkeerde indruk kunnen geven over de milieuvriendelijkheid.
- Unilever, een bedrijf van Nederlands/Britse oorsprong, produceert verzorgings- en schoonmaakproducten zoals Cif en Dove. Ook voedingsmerken als Ben & Jerry’s, Ola, Becel en Lipton maken deel uit van het portfolio van de gigant.
- Het bedrijf verklaart niet te kunnen melden welke van hun merken of producten de CMA exact op het oog heeft.
Geciteerd: De CMA is strijdvaardig, Unilever wil meewerken
- “Tot nu toe hebben we bewijs gezien dat zorgen oproept over hoe Unilever bepaalde producten als milieuvriendelijk presenteert. We zullen diepgaand onderzoek doen naar deze claims om te zien of ze kloppen”, aldus Sarah Cardell, Chief Executive van de CMA.
- “Als blijkt dat het om ‘greenwashing’ gaat, zullen we actie ondernemen om ervoor te zorgen dat consumenten beschermd worden”, haalt ze aan.
- In een reactie aan het Nederlandse Financieele Dagblad zegt Unilever te zullen meewerken. Het bedrijf reageert “verrast en teleurgesteld” op de aankondiging, en wil alle aantijgingen weerleggen.
Geen schokgolf binnen Unilever
Uitgezoomd: De kritiek op Unilever groeit
- Unilever stond bekend als een van de duurzaamste bedrijven ter wereld. Een aantal belangrijke wijzigingen werden doorgevoerd door de Nederlander Paul Polman.
- In september 2022 kwam plots het bericht dat CEO Alan Jope dit jaar zou stoppen, zonder echte aanleiding.
- Sinds het vertrek van Polman klinkt er regelmatig kritiek van aandeelhouders. Ze vinden dat het bedrijf teveel achterblijft op concurrenten zoals Procter & Gamble. Dit wijten ze aan een te grote focus op duurzaamheid, schrijft het FD.
- Steeds vaker is te horen hoe belangrijk duurzaamheid geworden is als speerpunt voor bedrijven, en dan vooral in de marketing.
- Het nieuws zorgde voor een lichte daling van het Unilever-aandeel met 0,25 procent, maar bracht geen aardschok teweeg.
- Gelet ook op de reactie van de aandeelhouders, lijkt het bedrijf geen gigantische problemen te krijgen door het CMA-onderzoek. Tenzij er toch een paar lijken uit de kast vallen.