Unilever boekt minder winst, ondanks succes van ijsproducten


Key Takeaways

  • Unilevers nettowinst is in de eerste helft van het jaar met 5 procent gedaald.
  • Unilever is van plan haar ijsactiviteiten af te splitsen in een zelfstandige entiteit genaamd The Magnum Ice Cream Company.
  • Unilever handhaaft haar verkoopprognose voor het hele jaar ondanks een onzeker economisch klimaat.

Unilever, de multinational in consumentengoederen, heeft een daling van 5 procent in de nettowinst over de eerste helft van het jaar aangekondigd in een persbericht. Deze daling bracht de winst omlaag naar 3,5 miljard euro. Hoewel de totale omzet met 3 procent daalde tot 30,1 miljard euro, overtrof de onderliggende omzet de verwachtingen, dankzij een sterke prestatie van Unilevers ijsdivisie, waaronder populaire merken als Ben & Jerry’s en Magnum vallen.

Transformatie

Unilever ondergaat momenteel een transformatie om haar prestaties te verbeteren. Belangrijke initiatieven zijn onder andere de splitsing van de ijsactiviteiten in een zelfstandige entiteit genaamd The Magnum Ice Cream Company, die naar verwachting rond november van start zal gaan. Daarnaast heeft Unilever banen geschrapt en een nieuwe CEO benoemd, Fernando Fernandez.

Fernandez kondigde aan dat het bedrijf zich zal richten op het uitbreiden van de verkoop in belangrijke markten zoals de VS en India. Het bedrijf is ook van plan om prioriteit te geven aan de divisies persoonlijke verzorging en schoonheidsproducten.

Onzeker klimaat

Unilever handhaafde haar omzetverwachtingen voor het hele jaar, maar erkende een “onzeker” economisch en wisselklimaat. Zonder specifiek de Amerikaanse tarieven te noemen, benadrukte het bedrijf dat het bereid is haar plannen aan te passen als dat nodig is. De benoeming van nieuwe CEO Fernandez in maart volgt op een korte ambtstermijn van de vorige CEO, Hein Schumacher, waarin Unilever twee jaar op rij teleurstellende jaarresultaten boekte. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.