UMG omzet in Q2 overtreft verwachtingen ondanks tegenwind abonnementen en streaming

Universal Music Group (UMG), wereldwijd marktleider op het gebied van muzieklabels, heeft de financiële resultaten voor het tweede kwartaal bekendgemaakt. Deze overtroffen de verwachtingen, ondanks de uitdagingen in het abonnementen- en streamingsegment.

In het tweede kwartaal stegen UMGs inkomsten uit muziekabonnementen met 4,1 procent in constante valuta. Dit betekent een vertraging ten opzichte van de 13 procent groei in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf schreef deze vertraging toe aan veranderingen in licentieovereenkomsten met belangrijke partners.

Partnerschap beëindigd met Meta

In mei van dit jaar heeft UMG de samenwerking met Meta voor het streamen van premium muziekvideo’s op Facebook beëindigd. Volgens CFO Boyd Muir was het productaanbod minder populair bij de gebruikers van Facebook dan andere muziekproducten.

De streaming-inkomsten van UMG bleven achter bij de verwachtingen en bedroegen in totaal 343 miljoen euro, een daling van 4,2 procent op jaarbasis of 3,9 procent in constante valuta. Het bedrijf noemde een vertraging in de groei bij de belangrijkste advertentiegebaseerde platformpartners en tekorten bij bepaalde platformen die te maken hadden met de timing van het verlengen van overeenkomsten.

Ondanks deze uitdagingen bedroegen de inkomsten van UMG in het tweede kwartaal 2,93 miljard euro, een stijging van 9,6 procent op jaarbasis bij constante wisselkoersen. Dit resultaat overtrof de verwachtingen van analisten, die waren vastgesteld op 2,89 miljard euro.

Key Takeaways

Universal Music Group boekte een hoger dan verwachte omzet over het tweede kwartaal
– Inkomsten uit muziekabonnementen stegen met 4,1 procent in constante valuta
– Streaming-inkomsten kwamen met 343 miljoen euro lager uit dan verwacht
– De totale omzet over het tweede kwartaal bedroeg 2,93 miljard euro en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.