Uitgever laat gebruik adblocker enkel toe in ruil voor ‘losgeld’

De Amerikaanse nieuwssite Salon heeft in de markt van de cryptomunten een instrument gevonden om inkomstenverlies door de inzet van adblockers te kunnen opvangen. Dat hebben verantwoordelijken van de website bekendgemaakt. De ingreep was volgens Salon de enige mogelijkheid om de noodzakelijke inkomsten te garanderen om de journalisten van de nieuwssite te kunnen blijven betalen.

Een groot deel van de werking van Salon werd immers gedragen door inkomsten uit reclame, maar omdat steeds meer lezers gebruik maken van adblockers, is een groot deel van die opbrengsten weggevallen. Daarom vraagt Salon nu aan zijn lezers toegang tot de rekenkracht van hun computers.

Mining-capaciteit

“Iedereen die gebruik maakt van adblockers en content van Salon wil raadplegen, krijgt voortaan drie keuzes,” benadrukt de Amerikaanse nieuwssite. “Gevraagd wordt de adblocker uit te schakelen. Wie daartoe niet bereid is, zal voor de content moeten betalen, tenzij men bereid is Salon toegang te verlenen tot de rekenkracht van zijn computer om cryptomunten te ontginnen.”

Cybercriminelen proberen al langere tijd de computers van consumenten over te nemen om digitale munten te ontginnen. Salon is echter een van de eerste bedrijven die de inzet van mining-capaciteit op afstand in een legitieme transactie wil toepassen.

Monero

Salon werkt voor de operaties samen met CoinHive, een service die het mogelijk maakt om met een browser de cryptomunt monero te genereren. Monero is één van de digitale munten die relatief gemakkelijk kan worden ontgonnen met gewone personal computers en laptops. Voor vele andere cryptomunten is vaak de inzet van krachtige mining-computers nodig.

“Consumenten gebruiken niet de volledige rekenkracht van hun computer,” aldus Salon. “Van die reserve kan gebruik gemaakt worden voor de ontginning van cryptomunten.” De gebruiker wordt door de website wel gewaarschuwd dat die activiteit de computer harder doet werken en dus ook het energieverbruik zal verhogen.

Salon werd in het midden van de jaren negentig opgericht door David Talbot, een voormalig journalist van de Amerikaanse krant San Francisco Examiner. “Het traditionele zakelijke model met gratis content in ruil voor reclame is minder aantrekkelijk geworden dan in het verleden,” aldus de nieuwssite.

“Er kunnen aan online adverteerders nog slechts lage tarieven worden aangerekend. Bovendien hebben adblockers het voor online uitgevers nog moeilijker gemaakt inkomsten te genereren met content die gratis aan de lezer wordt aangeboden.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.