UGent onderzoekt hoe wielrennen met minder valpartijen kan

Cyclist Remco Evenepoel receives first aid after falling during the Tour of Lombardy cycling race, from Bergamo to Como, Italy, Saturday, Aug. 15, 2020. (Fabio Ferrari/LaPresse via AP)

Koersen is altijd een beetje vallen en opstaan. Maar de voorbije vijf jaar ‘te veel hard vallen, en amper of niet opstaan’, aldus de universiteit van Gent. In opdracht van de internationale wielerbond UCI start UGent met een onderzoek naar hoe valpartijen gereduceerd kunnen worden.

Er was de zware val van Remco Evenepoel in augustus tijdens de Ronde van Lombardije, of Greg Van Avermaet die in oktober naar het ziekenhuis werd gevoerd na een valpartij tijdens Luik-Bastenaken-Luik. Recente voorbeelden genoeg van wielrenners die de grond kussen, maar de precieze oorzaak is in het heetst van de strijd vaak moeilijk te bepalen.

Databank met valpartijen

De Universiteit van Gent zal zich daar nu op toeleggen, in een onderzoek in opdracht van wielerbond UCI. Door incidenten uit het verleden te analyseren, hopen ze een antwoord te kunnen formuleren op hoe het in de toekomst veiliger kan. ‘We maken momenteel een databank met verschillende valpartijen uit het verleden. Met die data kunnen we dan in de toekomst aan de slag om parcours te evalueren’, legt professor Steven Verstockt uit aan Radio 2.

Twitter als bron

De database wordt samengesteld op basis van informatie zoals de ondergrond van het wegdek, de weersomstandigheden, video’s van het incident en research bij wielrenners zelf. Maar er wordt ook informatie vergaard door te kijken naar wat er op Twitter circuleerde tijdens een specifieke valpartij. ‘Bijvoorbeeld bij Luik-Bastenaken-Luik, in oktober, is Greg Van Avermaet gevallen ten hoogte van een verkeerseiland,’ vervolgt Verstockt. ‘Op basis van de Twitterberichten die op dat moment verschenen, konden wij het incident gestructureerd omschrijven. Wanneer wij incidenten vinden met dezelfde omschrijving, kunnen wij grondige studies uitvoeren over de oorzaak.’

Lees ook: