UEFA voert prijslimieten in voor tickets voor uitfans in Europese competities

UEFA, introduceert een prijslimiet voor tickets voor uitfans in de Champions League, Europa League en Conference League. De maatregel gaat in vanaf het seizoen 2024-25.


Key takeaways

  • UEFA stelt vanaf volgend seizoen limieten in voor ticketprijzen voor uitfans. De precieze limiet hangt af van de competitie waarin de club meespeelt.
  • De prijslimieten worden verder verlaagd in het seizoen 2025-26.
  • Met de nieuwe limieten wil UEFA een meer inclusieve en betaalbare ervaring creëren voor alle supporters die hun teams door Europa volgen.

Vanaf het seizoen 2024-25 stelt UEFA limieten in voor ticketprijzen voor uitfans in de drie grootste Europese voetbalcompetities. Tickets voor uitwedstrijden in de Champions League mogen dan maximaal 60 euro kosten. In de Europa League wordt de limiet 40 euro en in de Conference League 20 euro.

Het seizoen daarna, 2025-26, zullen die prijzen nog eens herbekeken worden. Dan zou er zelfs sprake zijn van limieten van 50, 35 en 20 euro in dezelfde drie competities.

Positieve reacties

Volgens FSE (Football Supporters Europe) lagen de gemiddelde ticketprijzen voor uitfans in het seizoen 2023-24 op 47,15 euro voor de Champions League, 29,32 euro voor de Europa League en 21,13 euro voor de Conference League. UEFA-president Aleksander Ceferin noemt de nieuwe prijslimieten een belangrijke stap om de wedstrijdervaring voor fans te verbeteren en voetbal toegankelijker te maken.

Nasser Al-Khelaifi, voorzitter van de ECA (European Club Association) en CEO van de Franse ploeg Paris Saint-Germain, stelt dat de prijslimiet een belangrijk signaal is van de clubs om de wedstrijdbeleving te verbeteren. FSE-directeur Ronan Evain benadrukt dat de maatregel de belangrijke rol van uitfans bijdraagt aan de sfeer tijdens Europese wedstrijden onderstreept. Of de organisaties op termijn ook iets zullen doen aan de limieten op thuistickets, valt af te wachten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.