Niet lang nadat maaltijdbezorger Grubhub voor de neus van Uber werd weggekaapt door Just Eat Takeaway heeft de techgigant al een nieuwe prooi op het oog. Volgens de kranten The New York Times en The Wall Street Journal heeft hij 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro) over voor de maaltijdkoerier Postmates.
De coronacrisis was een tweesnijdend zwaard voor Uber. Aan de ene kant ging zijn taxibusiness helemaal onderuit doordat de hele wereld maandenlang moest binnenblijven, maar aan de andere kant bestelde de hele wereld wel eten aan huis, omdat alle restaurants gesloten waren. Waar eerst zijn autodivisie het merendeel van de activiteiten uitmaakte, is dat nu eerder omgekeerd.
Sindsdien besliste het bedrijf dus om zich meer op de markt van de maaltijdleveringen te storten. Het zette die ambitie kracht bij door vorige maand een bod te doen op concurrent Grubhub. Het plan was om marktleider te worden in maaltijdbezorging. De gecombineerde groep zou net geen 60 miljard dollar waard zijn.
Maar Grubhub werd op de valreep weggekaapt door het Nederlands-Britse Just Eat Takeaway voor 7 miljard dollar. Dat maakte het bedrijf de grootste maaltijdkoerier buiten China.
Sofina
Nu waagt Uber dus opnieuw zijn kans. Net nu de Amerikaanse koerier Postmates zich voorbereidt op een beursgang, legt Uber 2,6 miljard op tafel om het bedrijf te kopen. Postmates heeft nog niet gereageerd op het bod.
Aan de deal hangt ook een Belgisch randje. De investeringsmaatschappij Sofina heeft al enkele jaren een belang in Postmates en zou dus mee kunnen profiteren van een verkoop. In 2019 bedroeg haar belang 3,22 procent, wat aan de verkoopprijs van 2,6 miljard dollar zou overeenkomen met ongeveer 80 miljoen dollar of 70 miljoen euro.