Het taxiplatform Uber kan zich perfect vinden in de plannen van Sadiq Kahn, burgemeester van Londen, om met tolheffingen in de Britse hoofdstad een duurzame mobiliteit te promoten. Dat heeft Jamie Heywood, directeur van de Noord-Europese divisie van Uber, gezegd. Hij voegde eraan toe dat het bedrijf tegen eind dit jaar in Londen een vloot met tienduizend elektrische wagens zal kunnen aanbieden.
Op geen enkele andere locatie in de wereld beschikt Uber naar eigen zeggen over meer elektrische voertuigen dan in de Britse hoofdstad.
Milieutoeslag
Momenteel beschikt Uber in Londen over een vloot van vijfduizend elektrische wagens. Dat betekende een verdubbeling tegenover vorig jaar. “Hierdoor kan het bedrijf zijn service Uber Green – waar reizigers specifiek naar een elektrisch voertuig kunnen vragen – van het stadscentrum tot het volledige grondgebied van de Britse hoofdstad uitbreiden”, betoogt Heywood.
Heywood wijst er nog op dat Uber zich geëngageerd heeft om in Londen tegen eind dit decennium alleen nog elektrisch vervoer aan te bieden. De Londense licentie van Uber moet in maart worden verlengd.
In het verleden had Transport for London (TfL) het bedrijf wegens veiligheidsproblemen nochtans een nieuwe vergunning geweigerd. In beroep had het bedrijf echter alsnog een verlenging van achttien maanden verkregen.
Uber introduceerde vier jaar geleden in Londen een milieutoeslag. Daarbij moesten reizigers in de Britse hoofdstad per afgelegde mijl een meerprijs van 15 pense betalen. Op die manier heeft het bedrijf een reserve van 145 miljoen pond opgebouwd. Dat geld wordt gebruikt om chauffeurs aan te moedigen op het gebruik van een elektrische wagen over te stappen.
Kortingen
Een chauffeur van Uber in Londen heeft daarbij volgens het bedrijf inmiddels gemiddeld 3.000 pond gespaard voor de aankoop van een elektrisch voertuig. Tot nu toe werd voor die aankopen slechts 9 miljoen pond uit de reserve betaald.
“De meeste bestuurders hebben echter inmiddels voldoende gespaard om een elektrische wagen te kopen”, betoogt Heywood. “Elektrische wagens vertegenwoordigen momenteel ongeveer 90 procent van alle nieuwe voertuigen die zich bij Uber in Londen inschrijven.”
Heywood beklemtoont daarbij nog dat Uber tevens met een aantal fabrikanten – waaronder Nissan, Hyundai en Tesla – afspraken voor kortingen heeft gemaakt. “Ook bij banken en andere kredietverstrekkers werd voor gunstige voorwaarden voor een financiering van een elektrische wagen gepleit”, zegt hij nog.
Daarbij merkt Heywood nog op zich absoluut achter de duurzame mobiliteitsplannen van de Londense burgemeester Sadiq Kahn te kunnen scharen.
“Een tolheffing kan een bijzonder efficiënte rol vervullen om in de stedelijke mobiliteit van het privégebruik naar een gedeeld vervoer – of dat nu een deelwagen of een vorm van openbaar transport is – over te stappen”, beklemtoont hij.