Uber wil concurrerende maaltijdbezorger opslokken

Volgens persagentschap Bloomberg zit techgroep Uber in vergevorderde overnamegesprekken met de maaltijdbezorger GrubHub.

Beide bedrijven zouden de deal nog deze maand kunnen sluiten, meldt Bloomberg. Uber noch GrubHub wensten commentaar te geven op ‘speculaties’.

Het zou geen onlogische zet zijn. De meeste segmenten van het Uberconcern, vooral bekend van de taxi-app, lijdt zware verliezen door de coronacrisis. De omzet van de maaltijdleveringsdienst UberEats steeg tijdens het eerste kwartaal echter met meer dan 50 procent, tot 819 miljoen dollar.

Dat is opmerkelijk want UberEats, dat maaltijden bezorgt in meer dan 6.000 steden wereldwijd, was de molensteen rond de nek van het moederbedrijf sinds de dienst werd opgericht in 2014. In het begin van het jaar dumpte Uber zijn maaltijdbezorgingsactiviteiten in India bij de lokale rivaal Zomato. In acht andere landen werd de dienst gewoon stopgezet.

Tot het management de omzet en het marktaandeel van UberEats in onder meer de VS zag groeien. UberEats zorgde voor ongeveer 20 procent van de verkopen van maaltijdleveringen aan huis, terwijl concurrent GrubHub goed was voor een marktaandeel van 28 procent. Dan is er nog een derde speler in de wedstrijd, Doordash, met een marktaandeel van 35 procent.

Stel dat Uber, dat met een beurswaarde van 55 miljard dollar de grootste financiële slagkracht heeft, Grubhub, met een market cap van 4,3 miljard dollar, opslokt. Dan katapulteert de techreus zichzelf van de derde plaats naar de eerste.

Door een van zijn grootste rivalen te absorberen maakt het zichzelf marktleider in de maaltijdbezorgingsector, en vangt het de verliezen op die de taxi-app maakt door de coronabeperkingen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.