Key takeaways
- Uber start volgend voorjaar een proef met bestuurderloze taxi’s in Londen.
- De proef zal bestaan uit autonome voertuigen van Wayve die door de straten van de stad navigeren zonder menselijke veiligheidsbestuurders.
- De wetgeving in het Verenigd Koninkrijk is bijgewerkt om de invoering van kleinschalige autonome diensten eerder mogelijk te maken, waarbij de regering tegen 2035 38.000 banen en een bijdrage van 42 miljard pond aan de economie verwacht.
Uber gaat volgend voorjaar een proef met bestuurderloze taxi’s in Londen starten. In dit initiatief zullen autonome voertuigen zonder menselijke veiligheidsbestuurders door de straten van de stad rijden. De ritverhuurgigant zal samenwerken met Wayve, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigd AI-bedrijf dat zijn autonome rijtechnologie in Londen heeft getest onder de huidige regelgeving.
Mogelijk 38.000 nieuwe banen
Deze ontwikkeling volgt op recente wijzigingen in de Britse wetgeving met betrekking tot bestuurderloze auto’s. Aanvankelijk was de uitrol gepland voor 2026, maar deze werd later verschoven naar eind 2027. De regering heeft nu echter een versneld kader geïntroduceerd om de uitrol van kleinschalige autonome commerciële diensten zoals bus- en taxivervoer eerder mogelijk te maken.
Het Department for Transport voorspelt dat de industrie van autonome voertuigen tegen 2035 38.000 banen kan opleveren en 42 miljard pond kan bijdragen aan de Britse economie. Er is echter bezorgdheid geuit over de mogelijke sociale gevolgen van bestuurdersloze auto’s en taxi’s, waaronder het verplaatsen van banen, wat de noodzaak van uitgebreide overwegingen onderstreept.
Veiligheidsproblemen
Uber lanceerde in maart een robotaxidienst in Austin, Texas, en liet zien dat zijn bestuurderloze voertuigen in staat zijn om gedurende langere periodes te rijden, tot 20 uur per dag, zeven dagen per week. Klanten hebben de keuze om voor een robotaxi te kiezen als die beschikbaar is, zonder extra kosten. Tesla plant de lancering van een concurrerende dienst in dezelfde stad in juni.
Volledig autonome auto’s hebben al miljoenen kilometers afgelegd op openbare wegen in verschillende landen, waaronder China, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Lopend onderzoek onderzoekt of ze veiliger zijn dan door mensen bestuurde voertuigen. Studies op basis van gegevens uit de VS suggereren dat geautomatiseerde voertuigen minder snel ongelukken veroorzaken dan menselijke bestuurders. Desondanks hebben zich in de landen waar ze rijden incidenten voorgedaan met robotaxi’s, variërend van botsingen op de weg tot beknelling van passagiers. Een robotaxidienst in San Francisco werd gestaakt vanwege een reeks storingen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!