Key takeaways
- Uber investeert 300 miljoen dollar (257 miljoen euro) in Lucid om 20.000 robotaxi’s in te zetten.
- Nuro zal het autonome besturingssysteem voor robotaxi’s ontwikkelen.
- De samenwerking is erop gericht om autonoom rijden toegankelijker te maken.
Uber heeft een overeenkomst van zes jaar gesloten om meer dan 20.000 robotaxi’s in te zetten. Daarmee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar voertuigen zonder bestuurder. Bij het partnerschap zijn Lucid, een fabrikant van elektrische voertuigen, en Nuro, een startup voor autonome voertuigen die gespecialiseerd is in zelfrijdende technologie, betrokken.
Uber zal 300 miljoen dollar (257 miljoen euro) investeren in Lucid als onderdeel van de deal. Nuro zal het geavanceerde autonome rijsysteem leveren dat Lucid zal integreren in de voertuigen voor Uber. Daarnaast ontvangt Nuro een investering van enkele honderden miljoenen dollars.
Marktreactie en toekomstplannen
De aankondiging leidde tot een stijging van de aandelenkoers van Lucid met 30 procent, terwijl de aandelen van Uber licht stegen. Beide bedrijven zijn van plan om de robotaxidienst volgend jaar in een grote Amerikaanse stad te lanceren. Dara Khosrowshahi, CEO van Uber, was enthousiast over de samenwerking en zei dat het de bedoeling is om autonoom rijden wereldwijd toegankelijk te maken voor een breder publiek.
Marc Winterhoff, waarnemend CEO van Lucid, zag de samenwerking als een kans om een nieuw en onaangeboord marktsegment te betreden. Gesteund door Google en SoftBank Vision Fund, zal Nuro een “Level 4 autonoom rijsysteem” voor robotaxi’s leveren. Deze technologie stelt voertuigen in staat om autonoom te rijden in normale verkeers- en weersomstandigheden, zonder menselijke tussenkomst. Dat meldde hij aan CNBC.
Autonome technologie
De samenwerking volgt op de bestaande alliantie tussen Uber en Waymo, een autonoom rijdend bedrijf dat door Alphabet wordt gesteund. Eerder dit jaar breidden Uber en Waymo hun robotaxidienst uit naar Atlanta en Austin, Texas. Zowel Waymo als de nieuwe samenwerking tussen Lucid en Nuro maken gebruik van “Level 4” autonoom rijdende technologie volgens de SAE-normen. Deze normen definiëren het niveau van zelfrijdend vermogen van voertuigen.
Daarentegen vallen Tesla’s Autopilot en FSD Supervised systemen, die beschikbaar zijn in Tesla’s voertuigen, onder “Level 2”, waarvoor menselijk toezicht nodig is. Het bedrijf van Elon Musk lanceerde in juni een proefprogramma met robotaxi’s in Austin. Lucid wees erop dat het 450 mijl (724 kilometer) lange bereik van het Gravity-voertuig zou helpen om kosten te besparen, oplaadtijden te verkorten en de toegankelijkheid te verbeteren. Winterhoff suggereerde dat toekomstige Lucid-modellen, die nog in ontwikkeling zijn, op termijn aan het programma worden toegevoegd.
Proeven en investeringen
Momenteel worden prototypes getest op een gesloten circuit op het testterrein van Nuro in Las Vegas. In april kreeg de startup 106 miljoen dollar (91 miljoen euro) aan financiering van toonaangevende investeerders, waaronder T. Rowe Price, Fidelity, Tiger Global en Greylock. Nuro beschreef de deal als “een blauwdruk voor een commercieel levensvatbaar en wereldwijd schaalbaar robotaxiprogramma”. (uv)

