Uber Eats verkoopt Indiase maaltijdleveringstak aan concurrentie

Taxi- en leveringsdienst Uber heeft het Indiase gedeelte van zijn maaltijdleveringsdienst verkocht aan Zomato. Dat is de grootste concurrent van Uber in India.

Uber krijgt in ruil een belang van 9,99 procent in Zomato. Zomato is een Indiase restaurant-aggregator en food-delivery start-up. Het gaat hard voor Zomato, vooral omdat de start-up zich in allerlei sectoren moeit, van televisie tot leveringen.

Ant Financial

Zomato wordt gesteund door Alibaba-zuster Ant Financial (het voormalige AliPay). Ubers aandeel in Zomato zou op basis van een eerdere waardering van 3 miljard dollar, nu een 300 miljoen waard zijn. Uber geeft geen commentaar op de deal.

Uber Eats stopt met werken op dinsdag en stuurt gebruikers door naar de Zomato app. ‘India blijft een uitzonderlijk belangrijke markt voor Uber en we blijven investeren in de groei van onze Rides-business. Die is sowieso de duidelijke leider in categorie.’

Uber Eats

Daarmee vermijdt Uber de pijnlijke boodschap die al duidelijk werd tijdens het tweede kwartaal van 2019. Toen tekende Uber 5,2 miljard verlies op en moest het honderden personeelsleden laten gaan. De essentie: Uber kan winstgevend zijn, maar Uber Eats is dat niet.

Ook in de taxidienst-afdeling krijgt Uber sterke competitie. In India is start-up Ola de grootste concurrent. In China en zuidoost-Azië moest Uber het al eerder afleggen tegen lokale spelers zoals Didi Chuxing en Grab.

Het is niet de eerste keer dat Uber Eats in een land de handdoek in de ring gooit. Ook in Zuid-Korea was dat eerder het geval.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.