In New York heeft het alternatieve taxibedrijf Juno het faillissement aangevraagd. Het bedrijf, bijna vier jaar geleden opgericht, wijst voor het mislukken met een beschuldigende vinger naar wetgevers, chauffeurs, klanten en concurrenten.
De teloorgang van de Amerikaanse onderneming, twee jaar geleden door de Israëlische technologiegroep Gett overgenomen, is tekenend voor de zware uitdagingen waarmee de sector van het autodelen en aanverwante activiteiten moet afrekenen.
Juno was uitsluitend actief in New York. Het bedrijf werkte samen met ongeveer vijftigduizend chauffeurs. Op zijn hoogtepunt registreerde Juno bijna vijftigduizend verplaatsingen per dag.
Knelpunten
Gett had nog voor de aanvraag van het faillissement aangekondigd Juno in zijn huidige vorm te zullen stopzetten. Om zijn uitbreiding in de Verenigde Staten verder te zetten, is de Israëlische groep een samenwerking gestart met Lyft, een Amerikaans platform voor autodelen. Juno zal worden omgevormd tot een transportservice voor zakelijke klanten.
‘Aanbieders van alternatieve taxidiensten zijn in verschillende jurisdicties in de Verenigde Staten en in andere landen met diverse partijen in conflict geraakt,’ aldus de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
‘Overheden willen dat deze diensten hun chauffeurs niet als onafhankelijke onderaannemers, maar als vaste personeelsleden inschrijven. Anderzijds eisen de medewerkers vaak een recht op een minimumloon en andere voordelen, zoals vakantiegeld of premies voor overwerk.’
De problemen hebben in de sector eerder al tot een consolidatiebeweging geleid.
Kosten
Juno boekte vorig jaar een omzet van 269 miljoen dollar. Dat vertegenwoordigde een groei met 23 procent tegenover het jaar voordien. Dit jaar werd het bedrijf echter met oplopende kosten geconfronteerd. Het stadsbestuur voerde voor de sector immers een minimumloon in.
Daardoor werden de ritten bijna 20 procent duurder, waardoor de service vele klanten verloor. Bij de aanvraag van het faillissement registreerde Juno nog 25.000 dagelijkse ritten, tegenover 47.000 verplaatsingen twee jaar geleden.
Die regelgeving heeft weliswaar betrekking op alle aanbieders van autodelen, maar Juno zegt dat zijn concurrenten minder zwaar zijn getroffen omdat zij ook buiten New York en de Verenigde Staten activiteiten hebben. Het bedrijf zegt verder zware legale kosten te hebben gehad omdat de onderneming zich moest verdedigen tegen klachten van chauffeurs, klanten en concurrenten.
Chauffeurs claimden betere arbeidsvoorwaarden. Klanten eisten schadevergoedingen omdat ze bij ongevallen met een wagen van Juno gewond waren geraakt. Een aantal concurrenten viseerde Juno bovendien met patentklachten. Juno stelt dat alle klachten door opportunisme zijn ingegeven.