Cryptomunten moeten efficiënter worden wil taxiplatform Uber ze als betaling accepteren. Dat stelt Uber-CEO Dara Khosrowshahi, die eerder dit jaar nog internationale zakenmedia prikkelde met zijn bewering zeker ooit digitale activa als betaalmiddel te zullen aanvaarden.
“Het is aangetoond dat het een echte opslagplaats van waarde is, maar het heeft zijn nut nog niet aangetoond als efficiënte uitwisseling van waarde”, vertelde Khosrowshahi in een interview met persagentschap Bloomberg.
“Onze gemiddelde reis is een reis van 15, 20 dollar. Dus het is belangrijk dat crypto efficiënter wordt. We kijken zeker naar alle keuzes”, klonk het nog.
De CEO van Uber wees op uitdagingen als milieuvervuiling – de koolstofvoetafdruk van proof of work-mining – en de prijs – het transactietarief. Deze issues doen voor de bestuursvoorzitter de vraag rijzen hoe de deelapp in de nabije toekomst cryptomunten zou kunnen aanvaarden.
Khosrowshahi verwacht niet dat er op deze fronten snel veel vooruitgang zal worden geboekt. Hij weet daarom zeker dat over een maand zijn standpunt over het accepteren van cryptomunten nog hetzelfde zal zijn.
Niet het juiste moment
De bestuursvoorzitter zegt al een poosje dat het een kwestie van tijd is vooraleer Uber crypto gaat accepteren, maar dat het nog niet het juiste moment is.
Eerder wierp hij nog op dat “als het uitwisselingsmechanisme minder duur en milieuvriendelijker wordt” het bedrijf “absoluut” verder zal gaan met digitale valuta, en dat ze “crypto absoluut in de gaten houden.”
Khosrowshahi heeft ook geopperd dat het goed zou zijn voor het bedrijf en zijn klanten om specifiek Bitcoin – ’s werelds populairste cryptomunt – als betaling op te nemen. Hij benadrukte hierbij dat zijn bedrijf dat niet alleen zou doen als onderdeel van een eenmalige promotiedeal, maar wel degelijk lange termijnplannen met Bitcoin had.
Toerisme en fastfood
Toerisme is de industrie die het meest vooroploopt als het gaat om de acceptatie van cryptomunten als betaling voor goederen en diensten. Dat bleek uit een recente studie uitgevoerd door de site Traders of Crypto.
Met name reisboekingsbedrijf Expedia (EXP) heeft de weg geleid in crypto-adoptie: zo zijn klanten momenteel in staat om te betalen voor hotelboekingen met Bitcoin. Ook verschillende grote luchtvaartmaatschappijen hebben stappen gezet om cryptomunten te accepteren als betaling, waaronder AirBaltic, Norwegian Air (NAS), en LOT Polish Airlines, aldus het rapport.
Andere grote bedrijven die gretig experimenteren met crypto-betalingen zijn fastfoodketens als Burger King, McDonald’s en KFC.
(ns)