Key takeaways
- Uber overtrof de omzetverwachtingen en rapporteerde 12,8 miljard dollar (11 miljard euro) winst in het tweede kwartaal, een stijging van 18 procent jaar-op-jaar.
- Het bedrijf kende een aanzienlijke groei in zijn gebruikersbestand en bereikte 180 miljoen maandelijks actieve consumenten op het platform, een stijging van 15 procent jaar-op-jaar.
- Uber kondigde een aandeleninkoopprogramma van 20 miljard dollar (17,19 miljard euro) aan en introduceerde nieuwe initiatieven, zoals senior accounts voor oudere gebruikers en een veiligheidsfunctie waarmee vrouwelijke chauffeurs of gebruikers kunnen weigeren om aan mannen gekoppeld te worden.
Uber overtrof de omzetverwachtingen in haar tweede kwartaalrapportage en kondigde een substantieel aandeleninkoopprogramma van 20 miljard dollar (17,19 miljard euro) aan. De omzet steeg met 18 procent naar 12,8 miljard dollar (11 miljard euro) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg ook aanzienlijk, naar 1,36 miljard dollar (1,17 miljard euro), of 63 cent per aandeel, vergeleken met 1,02 miljard dollar (0,88 miljard euro), of 47 cent per aandeel, een jaar geleden.
De brutoboekingen van het bedrijf stegen met 17 procent tot 46,8 miljard dollar (40,22 miljard euro), en de aangepaste winst bereikte een indrukwekkende 2,12 miljard dollar (1,82 miljard euro). Uber registreerde een groei van 15 procent in het aantal maandelijks actieve consumenten op zijn platform en bereikte 180 miljoen gebruikers in het tweede kwartaal. Deze toename in gebruikersbetrokkenheid resulteerde in ongeveer 3,3 miljard geboekte ritten tijdens de periode, een stijging van 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Uitbreiding gebruikersbestand en betrokkenheid
CEO Dara Khosrowshahi benadrukte Ubers toewijding aan het bedienen van gezinnen in alle levensfasen en benadrukte het “enorme potentieel” van dit marktsegment. Het bedrijf lanceerde senior accounts in het tweede kwartaal, met een gebruiksvriendelijkere app-ervaring en grotere tekst en pictogrammen. Het initiatief omvat ook functies waarmee gezinsorganisatoren ritten voor andere mensen kunnen boeken en beheren.
Uber innoveert ook actief op zijn platform. Een nieuwe functie die momenteel in de VS wordt getest, zorgt ervoor dat vrouwelijke gebruikers of chauffeurs tijdens hun ritten waar mogelijk niet aan mannen worden gekoppeld. Khosrowshahi erkende de populariteit van Uber Eats in sommige internationale markten en benadrukte dat het bedrijf zich richt op het stimuleren van de omzetgroei door het verhogen van de “platformoverschrijdende activiteit” tussen het delen van ritten en maaltijdbezorgdiensten. (jov)

