Volgens investeringsbank Jefferies worden elektrische voertuigen geconfronteerd met een onderschat probleem om hun groene belofte waar te maken. Dat heet ‘ingebedde koolstof’.
De redenering is simpel. Elektrische voertuigen zijn gemiddeld zwaarder. Daarom hebben ze meer materialen nodig. De productie van staal, aluminium en glas zijn industrieën die de ecologische omslag nog niet hebben gemaakt. Ze stoten veel koolstof uit.
‘Wanneer ze de fabriek verlaten, zijn deze elektrische voertuigen in het nadeel. Er zit meer staal in. De remmen zijn groter. De batterijen zijn zwaarder,’ zei Jefferies-analist Simon Powell tegen CNBC.
‘Om de door de regeringen nagestreefde milieudoelstellingen te realiseren, zullen de gebruikers hun elektrische voertuigen dus langer moeten houden en er verder mee moeten rijden dan met een conventioneel voertuig met verbrandingsmotor het geval zou zijn.’
Grondstoffen
En dat zal nog wel even duren. De sector van de elektrische voertuigen is vrij nieuw. Zij heeft niet hetzelfde ontwikkelings- en prestatieniveau als de industrie van de voertuigen met verbrandingsmotor. Een variabele die echter op middellange termijn kan worden aangepast.
Wat langer zal duren, maar dit geldt voor alle grondstoffenbedrijven, is de vergroening van de staal-, aluminium- en glasproductie. Simon Powell oppert ‘het gebruik van waterstof in het staalproductieproces’ als een mogelijkheid. Op dit moment gaat de staalproductie gepaard met een enorm verbruik van kolen.
‘Ik denk niet dat veel mensen het hebben over de vergroening van de staalindustrie’, zei de analist, die toegaf dat het ‘heel moeilijk’ zal zijn om de sector op mondiale schaal koolstofvrij te maken. ‘Ik denk dat het tijd gaat kosten. We hebben het over grote investeringen met… een lange terugverdientijd, een lange horizon.’
Lees ook:
- Alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026: wat betekent dat voor u?
- ‘Als we niet opletten worden elektrische wagens een voorrecht voor de rijken’
(jvdh)