Twitter-CEO Elon Musk heeft dinsdag nieuwe functies op het sociale netwerk aangekondigd. Functies die ook te vinden zijn in applicaties als Facebook, WhatsApp en Telegram.
In het nieuws: Een tweet van Elon Musk, geplaatst op dinsdagavond, onthult nieuwe functies voor het sociale netwerk.
- De belangrijkste daarvan is de mogelijkheid om elke Twitter-gebruiker te bellen via spraak of video, zonder zijn nummer op te geven – een functie die vergelijkbaar is met Messenger of Telegram.
- De nieuwste versie van de applicatie zal ook directe (privé) berichtenantwoorden op elke tweet uit een twitterdraadje (reeks discussieberichten) mogelijk maken.
- Het zal ook mogelijk zijn om “elke emoji” te gebruiken om te reageren op een tweet (en niet alleen de bekende “like”) – een beetje zoals wat Facebook al een paar jaar doet.
- De miljardair kondigde de komst van “versleutelde” directe berichten aan.
- “De verfijning van deze app gaat snel groeien. De basistest is dat ik je DM’s niet zou kunnen zien, zelfs al had ik een pistool tegen mijn hoofd”, schrijft Musk in zijn kenmerkende stijl.
- Een functie die al wordt aangeboden door WhatsApp, Telegram, Signal en iMessage (Apple).
Twitter zet inhaalbeweging in
Tussen de lijnen: Met deze nieuwe functies – en ongetwijfeld nog meer, want de miljardair lijkt te barsten van de ideeën… – wil Elon Musk Twitter naar het volgende niveau brengen. Hij droomt er van de app uit te bouwen tot “Twitter 2.0 The Everything App”, die zoals de grote Chinese apps onlosmakelijk met verschillende facetten van het dagelijkse leven verbonden zijn.
- In november werd een nieuwe versie van Twitter gelanceerd, die volgens hem functies zou bevatten als versleutelde privéberichten, de mogelijkheid om langere tweets te plaatsen en een betaalfunctie.
- Dat laatste werd in november geïmplementeerd: onder de naam ‘Tips’ kunnen gebruikers links naar betaaldiensten van derden aan hun profiel toevoegen en geld of Bitcoins van andere gebruikers ontvangen.
Maar: Deze nieuwe functies moeten indruk op ons maken, maar ze zijn niets bijzonders.
- Zoals hierboven vermeld, zijn ze al beschikbaar op vele andere toepassingen, en dat al jaren. Dit is meer een inhaalslag van Twitter.
- Het echte symbool van de Musk-revolutie is de komst van het Twitter Blue-abonnement, om te kunnen profiteren van het beroemde officiële vinkje en andere functies.
- Maar volgens Mashable hadden van de eerste 150.000 Twitter Blue-abonnees er op 30 april slechts 68.157 een betaald abonnement behouden. Meer dan 54 procent meldde zich af, niet overtuigd door de dienst.
(evb/nd)