Tupperware merken verkocht voor 21,7 miljoen euro te midden van faillissementsregeling


Key takeaways

  • Kredietverstrekkers zijn overeengekomen Tupperware Brands te kopen voor 21,7 miljoen euro in contanten en meer dan 58 miljoen euro aan schuldverlichting.
  • De verkoop annuleert de geplande veiling van de activa van het bedrijf, die werd aangekondigd tijdens een hoorzitting van de faillissementsrechtbank.
  • Een nieuwe overeenkomst geeft de kredietverstrekkers het eigendom over de merknaam en activiteiten van Tupperware in verschillende belangrijke markten.

Een groep kredietverstrekkers is overeengekomen Tupperware Brands te kopen voor 21,7 miljoen euro in contanten en meer dan 58 miljoen euro aan schuldverlichting. Deze overeenkomst annuleert de geplande veiling van de activa van het bedrijf, die werd aangekondigd tijdens een hoorzitting van de faillissementsrechtbank in Wilmington, Delaware. Rechter Brendan Shannon van de Amerikaanse faillissementsrechtbank gaf aan dat hij een aparte hoorzitting zou bespoedigen om deze verkoop te beoordelen en goed te keuren, omdat hij het een gunstige uitkomst vond gezien de financiële problemen van Tupperware.

Het bedrijf, gevestigd in Orlando, Florida, vroeg vorige maand bescherming tegen faillissement aan met een schuld van 757 miljoen euro. Aanvankelijk was het de bedoeling om binnen 30 dagen een koper te vinden. Een deel van de geldschieters van Tupperware verzette zich echter tegen de geplande verkoopstrategie en gaf de voorkeur aan een directe overname van de activa. De nieuwe overeenkomst geeft deze geldschieters het eigendom van de merknaam en activiteiten van Tupperware in verschillende belangrijke markten.

Het tegenbod van de kredietverstrekkers

Tijdens een eerdere rechtszitting voerde Tupperware aan dat de kredietverstrekkers, die de schuld van het bedrijf tegen een gereduceerde prijs hebben overgenomen, geen voorrang zouden mogen geven aan hun vorderingen boven andere schuldeisers en mogelijk zouden mogen verhinderen dat zij profiteren van een verkoop. De kredietverstrekkers antwoordden dat de door Tupperware voorgestelde veiling hun mogelijkheden om een schuldenruil te gebruiken als onderdeel van hun bod op de activa van het bedrijf, op oneerlijke wijze zou belemmeren.

Deze nieuwe regeling vormt een compromis door de kredietverstrekkers toe te staan de kwijtschelding van schulden op te nemen als onderdeel van de aankoopprijs, terwijl ze ook een contante betaling moeten doen, die Tupperware kan gebruiken om andere uitstaande schulden te vereffenen. Tot de overnemende geldschieters behoren Alden Global Capital, Stonehill Institutional Partners en een handelsdesk van Bank of America.

De geschiedenis van Tupperware

Tupperware beleefde een stijging in populariteit in de jaren 1950 toen vrouwen na de Tweede Wereldoorlog “Tupperware party’s” organiseerden om de potjes te verkopen, een weerspiegeling van hun streven naar mondigheid en onafhankelijkheid. Het bedrijf vertrouwde de laatste jaren echter sterk op onafhankelijke verkoopvertegenwoordigers, wat leidde tot een langdurige daling van de verkoop en gemiste kansen om uit te breiden via online of retailkanalen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.