Sponsors wachten niet op de uitspraak van het gerecht om actie te ondernemen. Schuldig of niet, het rijk van Ronaldo lijkt nu al te wankelen.
De Portugese superster Cristiano Ronaldo is de voorbije dagen in het nieuws gekomen vanwege zijn vermeende betrokkenheid bij de verkrachting van een Amerikaanse vrouw in Las Vegas in 2009. De zaak kwam aan het licht toen het Duitse weekblad Der Spiegel voor de Portugees belastende documenten in handen kreeg en publiceerde.
Ronaldo ontkent de aantijgingen en behoudt uiteraard het vermoeden van onschuld tot het tegendeel bewezen is. Maar verschillende sponsors maken zich zorgen over de zaak en bekijken hun opties. De zaak bekladt het ‘propere’ imago van de superster, die zich graag als een uiterst succesvolle atleet en ‘een goede huisvader’ profileert.
© EPA
Enkel Juventus verdedigt de Portugees
Nike, het Amerikaanse sportschoenenbedrijf, dat een levenslang contract met Ronaldo afsloot, zegt zeer bezorgd te zijn en de zaak van nabij te volgen. Ook Electronic Arts (EA), het bedrijf dat de FIFA-videospelletjes uitgeeft, heeft al gemeld van zijn ambassadeurs enkel ‘absoluut voorbeeldig gedrag te zullen tolereren dat de waarden van EA weerspiegelt’.
De speler is door de Portugese bondscoach Fernando Santos ook buiten de selectie gelaten voor de komende interlands.
CR7 vindt momenteel enkel steun bij zijn nieuwe club Juventus, die hem afgelopen zomer voor 100 miljoen euro overnam van Real Madrid. Volgens de Turijnse clubleiding dateren de feiten van 10 jaar geleden en blijft Ronaldo ‘een groot kampioen’. Het bericht werd niet bijster goed ontvangen en het aandeel Juventus moest vrijdag op de beurs bijna 10% prijsgeven.
Het belang van het merk ‘Ronaldo’
De waarde van het merk Ronaldo is voor zijn 31 sponsors dan ook kolossaal. Ronaldo is door 83,9% van alle mensen ter wereld gekend. De Portugese voetballer is dus voor elke marketeer een droom.
Zijn fortuin wordt geschat op 450 miljoen euro, waarmee hij de op één na rijkste voetballer uit de geschiedenis zou zijn. In 2018 zullen de verschillende sponsoringovereenkomsten hem de bagatel van 50 miljoen euro opleveren.
De waarde van het contract ‘voor het leven’ – een absoluut unicum in de voetbalwereld trouwens – dat hij met Nike heeft ondertekend, wordt geschat op 1 miljard euro over zijn ganse loopbaan.
Electronic Arts heeft op haar beurt Ronaldo al tot ambassadeur benoemd van ‘FIFA 2019’ en hij staat afgebeeld op de hoes van het spel. Ook andere sponsors wachten nu met angst het vervolg van de gebeurtenissen af. Onder hen de hotelketen Pestana, die volgende week in Parijs een zevende CR7-hotel opent. Andere sponsors zijn Toyota, Exness, Samsung, KFC en nog tientallen andere bedrijven.
Ronaldo heeft ook een enorme machtspositie op de sociale media, waar hij enkel op Instagram 142 miljoen fans heeft verzameld en elke post hem 400.000 dollar opbrengt.
Tiger Woods, Kevin Spacey & co
Vraag is nu of deze merken het contract met de Portugees kunnen annuleren in geval hij schuldig wordt bevonden. Het antwoord is even kort als duidelijk: ja. Deze bedrijven nemen clausules op die hen toelaten uit het contract te stappen wanneer een zware fout wordt vastgesteld.
Voorbeeld is de val van de ondertussen herrezen golfkampioen Tiger Woods, die in 2009 o.a. Tag-Heuer, Pepsi, Gilette, Accenture en nog anderen zag afhaken, toen bekend was dat hij er tien minaressen op nahield.
Ook de bekende acteur Kevin Spacey (House of Cards) verloor Renault en ING, toen eerder dit jaar aan het licht kwam dat hij een aantal jongens zou hebben aangerand.
De merken wachten dus niet op de uitspraak van het gerecht om actie te ondernemen. Schuldig of niet, het rijk van Ronaldo lijkt al te wankelen.