De Franse treinbouwer Alstom heeft een akkoord bereikt om de spooractiviteiten van zijn Canadese concurrent Bombardier over te nemen voor een bedrag tussen 5,8 en 6,2 miljard euro.
Eerder op de dag was al bekend geraakt dat de twee groepen onderhandelingen voerden. Alstom hoopt de deal in de eerste helft van 2021 te kunnen afronden. Als dat gebeurt, ontstaat een groep met een omzet van meer dan 15 miljard euro en een orderboekje van ongeveer 75 miljard euro. Door de overname wordt Alstom de op een na grootste treinmaker ter wereld, na de Chinese reus CRCC.
In 2019 werd een fusie tussen Alstom en de spooractiviteiten van het Duitse Siemens nog door de Europese Commissie tegengehouden.
Bombardier Brugge
Alstom en Bombardier hebben beide activiteiten in België. Alstom is actief met twee competentiecentra en meer dan duizend werknemers in Charleroi en Brussel, Bombardier heeft een fabriek in Brugge.
De vakbonden bij Bombardier in Brugge waren eerder op de dag eerder afwachtend. ‘Momenteel vrezen we nog niet voor banen. We voorspellen dat een overname vooral zal te voelen zijn in Duitsland en niet in de vestiging in Brugge. Maar alles kan natuurlijk nog veranderen’, zei Henk Deprez van het ABVV toen de onderhandelingen tussen Alstom en Bombardier nog aan de gang waren.
Privéjets
Bombardier zegt in een eigen persbericht de strategische beslissing te hebben genomen om zich te concentreren op privévliegtuigen, met merken als Learjet, Challenger en Global.
De voorbije maanden verkocht het Canadese bedrijf al een resem andere luchtvaartactiviteiten, zoals de tak die propellervliegtuigen maakt en de afdeling die vliegtuigonderdelen produceert. En vorige week nog maakte Bombardier bekend volledig uit het A220-programma te stappen, het regionale passagiersvliegtuig dat het zelf ontwikkelde maar dat nu in handen is van de Europese vliegtuigbouwer Airbus.