Ook dit jaar zijn in het Duitse verkeersregister nog altijd 38.172 exemplaren van het voormalige Oost-Duitse automerk Trabant ingeschreven. Daarmee is de Trabant, in de volksmond vaak Trabi genoemd, in Duitsland nog altijd populairder dan de elektrische Tesla. Dat blijkt uit een rapport van het Center Automotive Research (CAR) aan de Universiteit Duisburg-Essen. Nochtans wordt de Trabant al dertig jaar niet meer gebouwd.
De voorbije tien jaar is het aantal ingeschreven Trabants in Duitsland nog met drieduizend exemplaren toegenomen. Tesla heeft in Duitsland daarentegen tot nu toe ongeveer 34.000 wagens verkocht.
Ostalgia
‘We kunnen hier wel van een opvallend fenomeen spreken,’ betoogt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center Automotive Research, in een gesprek met de Duitse krant Die Welt. ‘De Trabant is immers een overblijfsel uit het communistische verleden en een getuigenis van een voorbijgestreefde vervuilende industrie, terwijl de Tesla het speerpunt lijkt van de duurzame mobiliteit van de toekomst.’
‘Deze aanhoudende populariteit van de Trabant moet echter ongetwijfeld worden gelinkt aan de Ostalgia, de aanhoudende interesse die in Duitsland in alle mogelijke relicten uit de voormalige communistische Deutsche Demokratische Republik (DDR) wordt getoond.’
De Trabant werd gebouwd in de fabrieken van Sachsenring in Zwickau. De auto was uitgerust met een carrosserie in kunststof en werd aangedreven door een vervuilende tweetakt motor. Onder gunstige omstandigheden kon de auto een maximumsnelheid van iets meer dan 100 kilometer per uur halen. De wagen had op de Oost-Duitse wegen, bij een quasi absoluut gebrek aan invoer, nagenoeg een monopolie. In een hogere prijscategorie kreeg hij later wel enige concurrentie van de Russische Lada.
Opmerkelijk was dat een tweedehands exemplaar soms duurder was dan een wagen die rechtstreeks uit de fabriek kwam. Voor nieuwe wagens bestond er echter een wachtlijst, waardoor kandidaat-chauffeurs soms jaren geduld dienden te oefenen vooraleer ze hun auto mochten ophalen. Een occasiewagen was daarentegen onmiddellijk beschikbaar.
Na de val de Berlijnse Muur was het echter snel duidelijk dat ook de dagen van verouderde Trabant geteld waren. In 1991 werd de productie van de auto stopgezet. Maar al snel bleek dat de wagen op een opmerkelijke populariteit kon rekenen. In totaal werden van de Trabant ruim drie miljoen exemplaren gebouwd. Onder meer in Berlijn kunnen toeristen met een exemplaar een rit door de stad – de zogenaamde Trabi-Safari – maken.
Volkswagen
Naast Trabant is ook het Zweedse merk Saab, nog een verdwenen autobouwer, met 40.000 exemplaren op de Duitse wegen nog altijd populairder dan Tesla.
In totaal zijn in Duitsland momenteel 48,2 miljoen personenwagens ingeschreven. Het land telt daarmee 580 personenwagens per duizend inwoners. Volkswagen blijft daarbij met een marktaandeel van 10,15 procent veruit het favoriete automerk van de Duitse chauffeur. Mercedes staat op de tweede plaats met een marktaandeel van 4,6 procent, gevolgd door Opel (4,24 procent), Ford (3,51 procent) en BMW (3,36 procent).
De top tien bestaat verder uit Audi, Skoda, Renault, Hyundai en Seat. Opmerkelijk is echter dat de vloot van Hyundai in Duitsland het voorbije jaar met 176 procent is gegroeid. Ook Skoda liet een stijging met 128 procent optekenen. Daarentegen kende Renault een inkrimping met 17 procent. De grootste achteruitgang moest echter bij Opel worden gemeld. Daar was er sprake van een daling met 20 procent.
(jvdh)